fredag 16. mars 2007

Turkosa velourbyxor


Dottern börjar växa ur sina byxor i storlek 62/68 så nu är det dags att förnya byxgardroben ytterligare. Denna gång blev det ett par muddbyxor i turkos velour från Calletex i Örebro. Återigen använde jag det modifierade tights-mönstret från Ottobre Design, denna gång gjorde jag det lite bredare än på de förra byxorna jag gjorde. Velade mycket innan jag bestämde mig för mudd i samma färg som byxorna. Ren lyckoträff att jag hade rätt färg hemma, så välplanerad är jag inte.

Denna gång tog jag lite kortare och bredare mudd på bensluten, som dessa. Tanken är att tjejen kan växa ur de på längden och ha som piratbyxor senare, de är rätt så vida upptill, så det borde funka.

Applikationen var inte lika trixig som förra gången. Tog hjälp av tips från Naturvit i Sytråden och sydde en hjålpstickning först. Jag valde en mycket smal sick-sack med lång stygnslängd, lite mer elastisk än raksöm. Denna gång blev det bra direkt, med hjälp av mammas knep och Naturvits råd.

Att vända alla tygdelar åt samma håll har jag vetat om att man skall göra. Däremot har jag inte riktigt tänkt på att velour har en upp och ner. Tack Sytråden för att ni lärt mig att på velour skall man stryka mothårs när man känner på tyget från byxlinning mot benslut och medhårs andra hållet. På det sättet får man finast lyster! Vad tur är fick jag detta tips innan jag sydde oranga tunikan och byxorna, och på de andra velourplagg jag sytt har turen sett till att det blivit bra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Superfin byxa, jag är så imponerad av allt du syr i velour och trikå. Det blir så fint.

Själv längtar jag tillbaka till klädsömnaden men nu har jag påbörjat så mycket annat jox så jag måste nog färdigställa det först.

cirrus

Gekko sa...

Tack Cirrus! Skall du säga som är så noggrann, allt du gör verkar ju bli perfekt! Jobbigt att ha annat än att sy på schemat, känner igen det där. Har du tänkt på att det syns flyttlådor lite varstans på bilder? De står överallt, och vi flyttade i januari...

/Gekko

Anonym sa...

wow, vad snygga! underbar färg.
smart tänkt att hon kan ha dem som capri sedan.

charmmiss

Gekko sa...

Tack Charmmiss! Hoppas bara att det där med capri funkar sen, har ju inte provat innan.
/Gekko

Anonym sa...

Snyggt, har sökt efter turkost men inget funnit var fann du tyget? Skulle passa till Monstingho eller?

Gekko sa...

Tyget är köpt i Örebro, en butik med massor av härliga velourtyger! Skulle säkert passa Monstrinho! Kul att du har börjat sy och pyssla!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no