søndag 18. mars 2007

Textiltryck - guld


Var på Panduro häromdagen. Vilket paradis! Fick med mig hem textilfärg i guld, en roller och en klichee med en krona på. En klichee är en skumgummiform med en bild på (typ som potatistryck fast det kostar penger).

Grymt lätt. Man häller färg direkt på rollern eller i ett kärl. Doppar rollern, smetar ut färg över klicheen och trycker med stadig hand på önskad tygbit. Jag provade ett par gånger först för att se vilket tryck som passar bäst. Därefter skall färgen torka (går fort) och sen skall man stryka från avigan i 5(!) minuter, detta är den tråkigaste biten. Piffade ena fickan på jumpsuiten, den används mycket och då är det kul att piffa. (Ok då, lite extra nervöst också, var rädd att jag skulle förstöra hela plagget men det gick ju bra!) Jag lär använda kronan till flera plagg!

Det känns som att de 14 kr rollern kostade var väl investerade, tror att det förenklar endel.
Detta var kul och enkelt, hoppas bara att det håller i tvätt som lovat. Kommer nog återkomma om det inte gör det...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.....du vilken tur att du skrev i min blogg annars hade jag ju aldrig hittat hit! Och det hade ju varit synd för vi verkar ha samma pysselintresse!
Ska strax iväg och jobba men kommer in och kikar noggrannare imorgon. Du hamnar naturligtvis bland favoriterna!

Gekko sa...

Vad kul! Du är så välkommen så!

Annika sa...

Tack detsamma, vad fint du gör! Själv skulle jag förstås gärna kunna sy, men det är mycket roligare att virka :)

Gekko sa...

Hehe, ja jag tycker ju omvänt, att att sy är roligare än att virka. Fast det beror väl på att det bara strular och blir ojämnt när jag virkar. Det vill säga det blev det den ena gången jag försökte. Då satt syrran bredvid och virkade perfekt...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no