søndag 25. februar 2007

Jumpsuit







Jag har länge tänkt sy en jumpsuit som denna ungefär. Vi hade en sådan till dottern i höstas, men den är lite väl dyr. Att hitta ett mönster har dock inte varit så lätt, så det fick jag göra själv. Har lärt mig en del under processen! Att sy utan mönster och plan har lett till en mängd små och större misstag. Vissa saker har jag fått göra om men slutresultatet blev ändå acceptabelt.

Tyget är brun stretchsammet, samma som i dessa. Tyg köpt på Ohlssons Tyger.

Jag utgick från grundmönster på hängselbyxor från "Sy till barnen", det mesta av ändringarna gjorde jag i halsdelen. Jag breddade axeldelen lite och ritade en form på halslinningen som jag trodde skulle passa. Sen ritade jag till plats för 30 cm dragkedja fram. Jag ville även ha fickor som i originalet. Dessa är avrundade på nedre hörnet mot mitten och sitter fast i sidosömmen. För att få lite form på det hela tänkte jag mig en resår i ryggslutet.

Jag började med att sy ihop innersömmar i benen och sidosömmarna upp till armöppningen. (Här skulle jag ju redan nu sytt in fickan i sidosömmen, men så genomtänkt var jag inte.) Därefter klippte jag till kantband från samma tyg. I och med att tyget är lite stretchigt klippte jag inte på diagonalen, som man annars gör med snedslå. Bandet gjorde jag kortare än benslutsomkretsen. Sydde först räta mot räta med stängd sick-sack. Sträckte i bandet samtidigt som jag sydde. Sen vek jag den runt så att det ändå syns en bra kant från utsidan och sydde sen en söm igenom alla tre lager (band-byxben-band). Det blev rätt så bra!
Därefter sydde jag ihop mittsömmen på ryggen, grenen och nedre delen av mittsömmen fram, upp till dit dragkedjan skall börja. Sen sydde jag ihop sömsmånen där jag skulle sätta på dragkedja. För tips om hur man sätter dit dragkedja, se till exempel här.
I ryggslutet sydde jag på 4 cm resår (av den breda sorten) horisontellt. Jag sträckte ordentligt på resåren, nålade tätt och drog som bara den när jag sydde, på så sätt får man en snygg rynkning i ryggen och snyggare form på plagget.
Efter att dragkedja och ryggresår kommit på plats ser man hur midjan ser ut så nu sydde jag på fickorna. För att kunna vika in sömsmånen snyggt i det rundade hörnet sydde jag en rynktråd (rätsöm med längsta stygnslängden) i sömsmånen, rynkade in sömsmånen så det blev snyggt och pressade. Då får man en snygg kurva. Tips på detta från Ottobre Design 1-07 och sytråden på Familjeliv.
Jag ritade till en krage som en trapets (heter det så? En rektangel där ena långsidan är symmetriskt längre än den andra. Går det att förstå? Om någon vet om det heter så eller inte så är jag tacksam för en kommentar!). Klippte till den i två delar som jag sydde ihop aviga mot aviga i alla delar förutom den som skall sys på plagget. Sydde på den delen som ligger längst fram mot halsöppningen först, vände den och sydde så en stickning genom alla tre lagren (krage-halsdel av byxorna-krage). På det sättet blir det bara en synlig söm som håller kragen på plats. Det är möjligt det finns bättre sätt att göra det på. Tar gärna emot tips!
Slutligen satte jag på kantband (återigen av samma tyg som byxorna) i armöppningen. Här hade jag lika långa band som omkretsen till öppningen, till skillnad från i bensluten.

Namnbandet satte jag överst på ena fickan, sydde dit det innan jag sydde fickorna på byxan! (Då kände jag mig riktigt smart...)

Minneslista till mig själv/tips till andra inför liknande projekt:
1. Det är enklare med färdiga mönster eller mönster som i alla fall liknar det man skall sy om man är amatör! Alternativt kan man tänka igenom allt 2 gånger innan man börjar montera och sy.
2. Kom ihåg att tyg med lugg (heter det så på svenska?) skiftar färg beroende på vilket håll man har de, de har alltså upp och ner. Det tänkte inte jag på förrän jag sytt på båda fickorna och såg att den ena var vänt åt fel håll. Fick sprätta upp och börja om.
3. Detta prickade jag: sy fast namnlappen innan man syr på fickan!
4. Det är snyggare med lite mindre armhål och kanske även lite bredare axlar.
5. Allt går! Har man påbörjat ett projekt och det kärvar kan man ändå rädda sig ur det! (Hehe, är jag rätt person att säga det? Dessa ligger fortfarande och väntar.)

5 kommentarer:

Agneta sa...

Oj, vilken snygg jumpsuit!!!
Otroligt bra förklaring också. Jag blir nästan sugen på att testa själv.

Som mattefröken kan jag ju även hålla med om att kragformen heter trapets, eller till och med parallelltrapets.

Gekko sa...

Tack! Både för din matematiska bekräftelse och för komplimangen.
Gör en själv då! Kan jag så kan du! Gör du en vill jag gärna se en bild om det går för sig!

Edyta Nyman sa...

Hej

Kikar in lite via Klockarbarn. Läser och nickar instämmande. Jag är också en experimentell själ, som bara måste prova nya arbetssätt. Man syr och syr och vips så märker man att konstruktionen bär inte. Såååå trist, men ack så lärorikt. Har kasserat ett antal byxdressar innan jag har fått till det riktigt.

/Edyta

Anonym sa...

hejhej, jag förstår att du verkar vara mycket bra på att sy kläder, så nu är det så att jag skulle vilja ha tips på hur man syr om en tröja. Jag har köpt en vit tröja en ganska lång sådan, och nu vill jag korta den en bit och sedan göra den tajtare där nere, hur gör man det ? tacksam för svar!:)

Gekko sa...

Josephine: Är tröjan utsvängd alltså? Arbet med tröjan ut och in och marker en rak linje från ärmhålan, sy in den med lämplig söm (stretchsöm, sicksack eller overlock) om det är trikå eller rätsöm om det är vävt tyg.
Nederst får du fålla den, även där med lämplig söm, det kan vara snyggt med tvillingnål. Klipp till den längden du vill ha men lägg till minst 2-2,5 cm fålltillägg som viks in och sys upp. Det kan vara smart att stryka till fållen snygg innan du syr. Hoppas mitt svar är till någon hjälp!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no