torsdag 8. mars 2007

Tröja med kuvertringning


Detta är förra helgens projekt, men då jag haft mycket trevligt besök av T under första hälften av veckan har jag inte prioriterat vare sig att bli kompis med tvillingnålen för att slutföra projektet eller lägga ut alstret i bloggen. Ikväll kommer min kära mor så nu skyndar jag ändå att skriva trots att den är ofållad.

Jag har ringa erfarenhet utav att sy i elastiska tyger. Jag ville sy en långärmad tröja med kuvertringning men hade inget mönster. I Ottobre Design 1-07 finns det mönster på en t-shirt med kuverthals. Den har dock puffärmar vilket inte riktigt var vad jag tänkt mig. I samma tidning finns mönster på en tröja med långa ärmar, fast den har tryckknappar i halsen. Min tröja har mönster på båldelen från den förstnämnda och sen snodde jag ärmarna från den sistnämnda. Var lite osäker på om det skulle funka, men det blev bra.

Jag blev inte riktigt nöjd med halsöppningen. Det står i mönstret att man skall sträcka mudden lite, men det vågade jag inte då jag var rädd den skulle bli för sladdrig. Nästa gång skall jag prova på att göra som det står i mönstret. Om någon har erfarenhet utav detta är jag tacksam för en kommentar!

Den är söt, jag tog dock storlek 80 då jag inte visste hur de var i storleken. Min sötnos simmar i den! Så den får läggas undan så länge. Men då har jag ju också tid att bli vän med tvillingnålsömnad. Nu blir det två täta och fula raksömmar med lite trådsurr på undersidan. Tips någon?

Tygerna är från Stoff och Stil, randig singeljersey och turkos muddväv. Singeljerseyn är rätt så tunn och kanske inte super kvalitet, men det är fräscha färger!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir nyfiken hur du gjorde med armsluten och tröjsluten? Hur fick du de så fint rulliga? Mina vart inte alls snygga... avis... :(
Vraket från sytråden.

Gekko sa...

Jag har inte gjort något, det är det som är hemligheten :-D
Jag har klippt kanterna väldigt rakt och sen inte fållat, det la sig bara så av sig själv! Först tänkte jag att jag skulle fålla senare. Men det funkar nog bra som det är!

Så mitt amatörtips är: klipp rakt! Sen beror det säkert på tyget också. Detta är singeljersey. Om du har trikå så beter sig den kanske annorlunda.

/Gekko

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no