mandag 12. mars 2007

Tunika i mysig orange velour



Dottern fick en skön orange tunika i velour från Kik Kid av sina (då blivande) faddrar F och S i somras. Den var storlek 62 och vi använde den så flitigt vi bara kunde från hon var storlek 56 till långt in på 68. Användbar, mysig och ursnygg! Efter att hon växte ur den har jag längtat efter en ny. Problemet är att de är dyra. Då jag äntligen hittade orange velour på Calletex i Örebro och lite tid var problemet löst!

Jag utgick från mönstret på blus med snedknäppning från Gynthers "Sy till barnen". Detta är en härligt enkel modell med ett helt bakstycke med ärmar på och två framstycken med ärmar på. Man syr alltså ihop fram och bak färdigt med ärmarna i samma stycken. Jag gjorde inte samma ändringar som på denna. Använde klok av skada storlek 6 mån (till dottern som nästa vecka blir 9 mån, men den sitter bra med plats att växa lite i!). Direkt under där armen börjar ställde jag ut fram- och bakstycken i en rak linje och förlängde lagom mycket. Det blev först lite väl utsvängd såg jag då jag sytt ihop ena sidan men det var lätt åtgärdat. Istället för det rundade avslutet nederst på omlottdelarna gjorde jag raka avslut (jämför med denna).
På de ställen jag tänkte mig kantband klippte jag till utan sömsmån.

I stället för snedslå använde jag brunt elastiskt kantband med lite lyster i, köpt på KnappKarlsson i Göteborg. Har även sett dessa band hos MG-tyger, Calletex och Stoff och Stil (i butiken, tyvärr inte i katalogen). Sydde fast dessa med en smal sick-sack i halsringningen och i sömsmånerna där den skall fästas i sidan (det ser likadan ut på insidesdelen av omlotten som på utsidan). Var ambitiös med kantbanden och sydde fast mot avigsidan först innan jag vände kantbandet över och sydde genom alla tre lagren från rätsidan (kantband-tunika-kantband).

Tunikan blev som jag tänkt mig. I den perfekta världen hade kantbandet varit orange (och sömmarna snyggare). Kanske återkommer jag med bild på den på dottern, hon sover sin skönhetssömn nu.

2 kommentarer:

Botilda sa...

Nej, det var ju jättefint med brunt kantband! Orange hade bara försvunnit. (Nu ska jag strax ta itu med en liknande tunika, fast i trikå - jag som i princip aldrig sytt i trikå... Håll tummarna!) Ni i sytråden är så himla inspirerande och duktiga!

Anonym sa...

Jättefin! Jag blev inspirerad och gjorde en i turkos velour med brunt kantband av muddväv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no