søndag 18. mars 2007

Återanvändning: T-shirt med 3/4 ärm


Trots alla tyger som ligger i gardroben i väntan på att bli något tog jag denna gång i bästa Baby Coolstil ett rött linne som nog inte använts på flera år och sydde om den till en t-shirt till dottern. Det fiffiga här är att jag kunde återänvända de fållar som är sydda med snygg tvillingsöm med industrioverlockmaskin både på ärmslut och fåll nederst. (Jag är fortfarande inte helt kompis med tvillingnålen och min maskin, jag blir helt enkelt inte nöjd.)

Mönstret är samma som jag använde på denna, alltså en kombination utav två modeller från Ottobre Design 1-07. Denna gång sydde jag i storlek 74. Jag klippte både fram- och bakstycke samt ärmar ur linnet. Fram- och bakstyckena fick fållen frå nederkant av linnet, sen lade jag ärmmönstret upp och ner och snodde fåll till de från linnets halslinning. Följde alltså trådriktning men inte luggriktning, tycker inte att det är lika viktigt på trikå.

I halslinningen sydde jag dit gul mudd från E-slöjd. Denna gång följde jag mönstret på så vis att jag sträckte mudden. Det blev faktiskt mycket bättre! Namnbandet sydde jag på nederst till höger på framstycket.
Storleken blev för en gångs skull rätt så bra. Hon kan ha den nu och ett bra tag framöver ser det ut som. Kul att pricka!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no