tirsdag 20. mars 2007

Baggy byxor


Hade tänkt att sy ett par muddjeans á la PO.P. Sen fegade jag ut. Har bara ett par jeans att använda som tyg. Så jag bestämde mig för att testa mönstret på denna bruna stretchmanchester i stället. Har man köpt 6 meter tyg så har man råd att fela...(Känner du igen tyget? Köpt på rea på Ohlssons Tyger och använt på denna och dessa.)

Använde mått jag fick från Cirrus i Sytråden (tack!) på ett par PO.P-jeans storlek 68, tog grundmönster till byxor i storlek 84 från Gynthers "Sy till barnen" och kombinerade detta med mått från dessa. Resultatet blev dessa baggy byxor med hög midjemudd, vida ben och mycket kort benslutsmudd. Mudd från E-Slöjd. Jag använde separata fram- och bakstycken. I tillägg till sidosömmen sydde jag en extra dekorstickning bak sidosömmen, genom dens sömsmån.

Nästa gång kanske jag vågar mig på jeansen, får se bara om jag gör fickor eller bara enkla.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du har hunnit med en hel del fina saker sen jag var inne och kikade sist. Funderar själv på att överge bodys för att ge sig på lite t-shirts istället. Får se vad det blir! JOX

Botilda sa...

Snygga byxor! Jag gillar verkligen de smala muddarna nertill. Hur sydde du dekoren, eller rättare sagt, hur sydde du ihop fram och bakstycke, med overlockkastning eller zickzacka varje tygdel och vanlig söm? Jag antar att det blir för smalt med dekorsöm om man sytt ihop med kastsömmar.

Gekko sa...

Tack till er båda!

Jag overlockkastade ihop de och sydde en stickning genom sömsmånene ända. Så det är ju inte toklångt emellan men tillräckligt till att det blir snyggt. Så smidigt att kastsömma bara!!

Botilda sa...

Visst är det! Tänk att jag först efter nästan 20 år upptäckte den sömmen på min maskin...

Anonym sa...

Jag är så grymt imponerad av dina alster, kanske mest av den grymt snygga loggan!

Tar du beställningar? :-)

Anonym sa...

Otroligt vad snygga de blev! Är också sugen på att sy ett par baggy jeans a la POP.

Detaljfråga: Hur långt är midjemåttet på mudden resp manchestern? Och benvidden längst ner?

Tack för inspirationen :-)
//Pippil8

Anonym sa...

Ser mjuka och goa ut...:)

Gekko sa...

Carin
vad kul att du hittat hit! Ser att du också har en blogg, har inte hunnit kika än men skall när jag bara får tid!!
Vi kan ju snacka om beställning:-)

Pippil8
Midjemåttet på mudden får man beräkna utifån muddens elasticitet vilket jag tycker är svårt! Om någon har tips blir jag glad! Måttet på manchestern är 29 cm vilket är rätt så stort. (Förbehåll för att jag fick mäta på mönstret nu då byxorna är i tvätten)

florin design sa...

Jätte snygga!!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no