torsdag 14. februar 2008

Brunblommig tunika





Åh, vad jag gillar det här tyget från Jofotex! Tack Thea! Det har fått ligga och mogna lite i mina tyggömmor som det lätt blir med tyger jag är är förtjust i, jag har lite svårt att sätta saxen i de om jag inte gör det på en gång.

Mönstret har jag ritat själv med utgångspunkt i ett tröjmönster som jag ställt ut och förlängd båldelen i. Denna gång blev det vanliga ärmar och inte raglan. Halslinning och ärmslut är kantade med rött och nederdelen är fållad med röd tvillingsöm. Tröjan var riktigt rolig att sy. Det gick fort och jag blev sådär härligt nöjd! Sen sydde jag en liknande parallellt (iallafall de första momenten) men den bloggar jag separat om då de skiljer sig lite.

Fremgangsmåte: (Kan någon ge mig ett svenskt ord för det???)
1. Sydde ihop ena axelsömmen.
2. Kantade halslinningen med coverpro och kantbandspressarfot med smal tvillingsöm.
3. Sydde ihop andra axelsömmen och sydde på ärmarna.
4. Kantade ärmsluten.
5. Sydde ihop ena ärm- och sidosömmen.
6. Fållade nederkanten med smal tvillingsöm.
7. Sydde andra sidans ärm- och sidosöm. Skälet att jag gör det i denna ordning är att sidosömmen då fäster fålltrådarna som annars måste fästas för hand med coverpro.
8. Sydde ner sömsmånerna med en stickning på kantbanden i hals och ärmar samt fållen längst ner.
9. Sydde fast min nya Gekkolapp.

Mönster: Eget, med utgångspunkt i tröjmönster från Meedom. Str 86 (ursprungsmönstret är str 80).
Material: Brunblommig tunn trikå från Jofotex. Röd stretchjersey från Stoff och Stil.
Roligt: Allt bara flöt på och tröjan sitter perfekt fast har växamån.
Maskinval: Overlock att sy axelsömmar, sy på ärmar samt ärm- och sidosömmar. Coverpro med kantbandspressarfot att sy på kantband och att fålla nederkanten. Vanliga maskinen att sticka ner sömsmånar där kantbanden och nederfållen blev ihopsydda.
Inställningar coverpro: Till kantbanden, smal tvillingsöm och kantbandspressarfot: Trådspänning: 4-4-7, differentialmatning: 1.25, steglängd: 4.0. Till fållen, smal tvillingsöm: Trådspänning: 4-4-3, differentialmatning: 1.0, steglängd: 3.5

17 kommentarer:

Thea sa...

Shit så fin den blev!!! Gullklumpen klär verkligen toppenbra i de färgerna! Så produktiv du är! Själv är jag i en svacka just nu, men det kommer väl igång igen!

LinSar sa...

Jättefin.Tyget är ju så underbart.Fy att jag inte bor i närheten av Jofotex.

Anonym sa...

Vad fint..så mysigt med tunikor!

KSV-gruppen i Lypa sa...

Ja, vad fin! Har följt din blogg ett tag nu, och blir full av inspiration. Du syr så fina saker, och hur i all världen hinner du, med två barn?

Visst kan pojkar ha tunika, va? För nu vill jag väldigt mycket sy nåt liknande åt sonen.

Förslag till översättning av fremgangsmåte: arbetsgång? Kanske?

JNYdesign sa...

Ni är ju helt galna. Men tack så hemskt mycket det kommer att avnjutas till fullo. Tack. // Jenny

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Fattar ni hur det är att bo i norrland...tygaffärer med mjuka tyger finns nästan inte. och har det tex velour så är kvallan inte alltid så bra eller är färgerna urtrista :-(.
Annars är norrland underbart!
Nä...det mesta får beställas om det ska bli som jag vill ha det./Karolina

Linda/Inna sa...

Jättefint!

"Fremgangsmåte" = "tillvägagångssätt" ... eller "metod att gå till väga på"

... men Majas variant "arbetsgång" låter betydligt enklare och är nog också ganska korrekt.

Anonym sa...

Jättesnygga, båda två. Fast jag gillade nog den här bäst ändå. Den modellen på tunika älskar jag. Har flera stycken till lilltjejen, och använder dom så fort dom hunnit torka. *fniss*

madame k sa...

Verkligen fin tunika! Den ser så skön ut! Kanske ska ta och sy en tunika till mig själv.

Anonym sa...

Snyggt tyg det där! Neutralt o bra - skulle kunna tänka mig det till grabbsen också. Länge sedan det inhandlades?

Jes sa...

Vilken kanonfin tunika gillar det oxå. Det blir så fint när du använder kantbandshållaren. Härligga färger, Gullklumpen passar så fint i dem.

Anki på sytt/vurm sa...

Åh jag gillar båda!
Tycker tyget är underbart :)

Anki på sytt/vurm sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Dr. Gill sa...

Så fine de ble! Hvordan får du tid til alt?? :) Du er så systematisk i beskrivelsene dine - det er veldig lærerikt!

G.Aasen sa...

Du syr så mye fint, er innom deg flere ganger i uka for å se om det har kommet noe nytt :)

Jeg lurte på en ting også, på den svarte omlotttstrøya/omslagsgenseren med hvite prikker; den har du satt trykknapper på, hvordan har du gjort det for at det ikke skal revne? Har du styrket stoffet på noen måte?

Gekko sa...

Tack Maja och Inna för förslag, arbetsgång känns bra!

Jag tycker nog att pojkar kan ha tunika också, tror jag.

Karolina: jag känner igen mig i det där med butiker i närheten även om jag nog har närmare till bra butiken än dig. Det blir ju ett projekt varje gång.

Mari: jag tror att det köptes strax före jul men är inte riktigt säker.

G.Aasen: jeg har lagt en bit av samme stoff (det er et ganske tykt sweatshirtstoff) under som forsterkning. På andre plagg har det hendt at jeg har brukt en liten bit bendelbånd.

Tyrvi sa...

Älskar tyget! Åh vad underbart!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no