fredag 23. mars 2007

Haklappsförkläde



Jag inspirerades av Botilda som gjort några snygga förklädeshaklappar. Har ju kvar av det vaxade tyget som jag redan sytt stolsdyna och haklapp utav. Jes tog med sig sin BabyBjörn förklädeshaklapp. Det blev ingen riktig kopia, vågade mig inte på deras konstruktion med armen utan att sprätta upp (tror inte att Jes hade blivit så nöjd då...). Men då har jag ju inte heller brutit mot något patent om det skulle finnas. BBs haklapp har ingen midjerem som Botilda har använt, men jag tyckte det lät som en smart idé, satte in den i sidosömmen ungefär i armhålehöjd, den är tänkt att knytas bak. På baksidan gjorde jag rundade hörn, som en vanlig förklädesklänning.
I armsluten satte jag resårband någon cm in så att maten inte skall kunna rinna längs armen. Det blev en fin rynkeffekt av det!

Vaxtyget är från Åhléns, röd snedslå från loppis (5 kr för några meter helt oanvänd snedslå). För att sluta i nacken använde jag kardborreband.

7 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Det var en smart "hakis". Mina kladdungar skulle också behöva ha ärmar på sina haklappar. Svårare att sitta och dra i den också som min lilla gör. Hon knycklar ihop den och sitter och suger på den...:-(

Gekko sa...

Hehe, de är ju för söta men inte så praktiska när de äter! Provade haklappen för första gång nu precis och den funkade jättebra!

Klockarbarn sa...

Jag ska nog inte lova dig att jag inom kort tid kan sticka en klänning till dig men jag kan ju börja så får vi se vad det blir av det hela. Bara så jag inte lovar för mkt. Vilken storlek eller vilka mått ska det vara i så fall?

Gekko sa...

Om du skulle hinna och vara en sånn ängel så tänkte jag en som sötnosen kan använda till hösten. Hon är ett junibarn så till hösten är hon ett år och tre månader kan man väl säga. Hon är ingen smalis! (Hon är dock världens finaste!) Då blir väl storleken typ 80-86 kanske? Kanske bättre med 86? Lova inte något utan vi tar det som det kommer! (Press är den värsta motivationsdödaren eller hur?)

Klockarbarn sa...

Då ska jag leta fram nåt plagg motsvarande 86 och titta över måtten. Ska försöka modifiera mönstret. Min egna klänning blev väl liten men ett par veckor ska hon väl komma i den...:-(
Surt sa räven, men där får man för att man inte mäter och kollar under tiden...
När jag väl är igång så vill jag bli färdig fort och ibland straffar det sig.

Botilda sa...

Du, vad bra den blev. Smart med resår i ärmarna också. Men hur funkar det där med patent egentligen? Att man inte får härma och sälja kan jag förstå, men härma "för eget bruk"? Och hur ska man veta?

Gekko sa...

Ja, resåren funkar över all förväntan! Det där med patent känns som en djungel och jag har ingen koll. Vet inte hur det funkar helt enkelt. Om någon har koll får ni gärna berätta!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no