tirsdag 21. august 2007

Öljettpremiär!




För länge länge sedan lånade jag en bröstpump av en kompis från föräldragruppen. Det skulle bara vara ett tillfälligt lån men jag råkade behålla den hur länge som helst. Det kändes väldigt pinsamt så som tack för lånet lovade jag i maj att jag skulle sy ett par rosa camobyxor till kompisens dotter J. Hon ville gärna ha öljetter i mudden, för J är en smal liten en. Okej, det kanske är länge sedan maj men vi har faktiskt inte träffats! (Ursäkter, jag vet!)

Det är bra med såna frågor får då vågar jag testa något nytt. Jag köpte öljetter som passar min Prymtång, den har även en mojäng att göra hål med så det var ju väldans lätt.
Jag klippte till mudden, innan jag sydde någonting i den så strök jag på vlieseline som förstärkning och fäste öljetterna. Därefter fästa jag på mitt namnband. Sen sydde jag ihop mudden där bak och sydde på den som vanligt. Fast jag lade forstås in knytbandet först för att spara lite jobb. (Jag måste medge att jag var bra nöjd med mig själv som tänkte på denna självklarhet.)

Resten av byxorna är sydde på vanligt sätt, ihopsydda ben, därefter gren. Till sist kommer muddar uppe och nere på. Alla sömmar är overlockade frånsett namnbandet och benslutsmuddarna. Jag funderade på det. Det är klart man kan sy fast muddarna innan byxbenen är ihopsydda men då kan man väl inte sy ihop muddarna innan heller? Och det blir väl inget snyggt? Jag tar mycket tacksamt emot råd!

Jag fick tips från Humleblomstern i Sytråden igår om att man kan fuska med trådfärg genom att ha rätt färg på den ena tråd som syns från utsidan. Det är den vänstra nålen. Det passade perfekt på detta tyget då det är vitt på insidan. Hade alltså vita trådar i overlocken frånsett den vänstra nåltråden som var rätt färg för yttertyget. Tack för tipset!

Mönster: Mitt vanliga byxmönster i storlek 80.
Material: Rosa camouflagetyg från Stoff och Stil, öljetter från Prym, vitt satinband.
Glädjesmoment: Det går snabbt att sy ihop ett par byxor på overlocken!!! Kul med öljetter, och att jag tänkte på att sy fast namnbandet innan jag sydde ihop midjemudden
Läskigt: Hur mycket har J växt? Kommer de passa?

10 kommentarer:

Jes sa...

colla camobyxor, är så avis på ditt lån av overlock, har inga vänner som har sån maskin att låna av. Ska nog köpa mig en tång oxå mycket lättare än med de instrument som följer med i kitten.

Gekko sa...

Oj vad snabb du var! Hade knappt hunnit lägga ut inlägget ju! Ja, en tång underlättar jättemycket. Du kan ju prova min någongång om du vill men jag tror inte du kommer ångra dig:-D
Jag känner att jag haft sån osannolik tur verkligen...

Thea sa...

Snyggt! Verkligen jättefina. Smidigt med öljetter...måste testas!

Carolina sa...

Jättefina!
Är tyget elastiskt eller vanligt bomullstyg?

Botilda sa...

Jag begick också öljettpremiär igår! Men något gick galet för vid första provningen drogs ena öljetten ur hålet... Så jag får sy om linningen och kanske också införskaffa en prymtång. Svårt att banka i öljetter och knappar sent på kvällarna.

Angående benmuddar tycker jag att det blir snyggast att sy på dem sist. Jag provade båda varianterna på minibyxorna (finns på bloggen). Det är visserligen lite enklare att sy på mudden innan man syr ihop byxbenen, men det blir inte alls lika snyggt och mjukt. Tycker jag.

Tyrvi sa...

Klart mudden ska sys på sist men varför inte med overlocken? Det gör jag alltid. Tänk bakvänt mot om du skulle sy på en maskin med friarm. Tyget ner och mudden upp och så syr du från byxbenets insida liksom. Byxbenet och mudden går liksom runt pressarfoten istället för runt friarmen. Då kan du sträcka mudden lagom och vips så är den på plats.

Anonym sa...

Så utrolig kule klær du syr! Jeg blir helt satt ut her!

Har du tenkt på å selge barneklær i fremtiden, eller er det bare en fritidssyssel for tiden?
Jeg har nemlig en liten en som absolutt hadde kledd mye av det du syr! ;o)

DORIS DAISY sa...

Haha, har precis idag dragit mig till syaffären och inhandlat öljetter för att ha i mudden på ett par rosa kammobyxor som ligger och väntar!!! Scary!

Dom var verkligen jättefina, ser otroligt proffsiga ut!

florin design sa...

Jag gör oxå som tyrvi, det går jätte bra och blir så snyggt!!!

Om du gör en tight mudd som du måste dra mycket i för att den ska räcka runt benslutet så tänk på att alltid ha nålen nere i tyget då du drar i mudden. Man behöver inte nåla fast mudden mer än på två ställen, en nål till innebenssömmen och en i benets ytterkant. Resten drar man på plast under sömnaden :-)

Gekko sa...

Carolina: det är ett vanligt stumt bomullstyg, dottern har ett par liknande byxor och de är jättebra!

Tack för tipsen om benmudden, nästa gång ska jag fixa det! Det låter ju enkelt, skäms nästan för att jag inte kom på det själv;-)

Randi: takk for det! Göy at du liker det du ser! Jeg har faktisk solgt mitt förste plagg i dag! Men har vel ingen planer om å starte en karriere. Jeg trives jo i jobben min:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no