søndag 12. august 2007

Snabbaste tröjan - ett långliggarufo


Jag började sy den här tröjan i april tror jag. Sen började jag må illa och la undan projektet. När jag började må bra igen kände jag inte riktigt för den. Den var ändå alldeles för stor för Gullklumpen. Idag tog jag fram den igen, det tog mig en dryg halvtimma att få den klar...

Tröjan är gjord med hjälp av Knåpmoderns recept på Snabbaste tröjan. Med utgångspunkt i Gynthers grundmönster på tröja från "Sy till barnen 0-4 år" klipper man fram- och bakstycke i ett och behöver bara sy en söm på vardera sida. Hon har en jättebra beskrivning med bilder i sin blogg. Tack! (Har ni förresten sett att det är mer aktivitet hos Knåpmodern nu? Det var hon som inspirerade mig att våga starta en egen blogg .)

Gullklumpen är inte hemma nu (hon busar i Göteborg med sin pappa) så jag kunde inte kolla om halslinningen funkar fortfarande. Gjorde därför ett snedsprund fram med tryckknapp på det sätt som Molo brukar ha det. Det var inte så svårt, bara att nåla tätt. Nedre fållen samt armsluten fållades med tvillingnål.

Mönster: Grundmönster på tröja från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år" i kombination med Knåpmoderns tillklippningsvariant. Minns inte vilken storlek det var men som alltid med Gynther stor i storleken.
Material: Röd- och gulrandig trikå från E-slöjd, röd trikå till kantband i halslinningen. Kan vara E-slöjd också, jag minns inte riktigt.
Glädjesmoment: Att äntligen bli klar med ett långliggarufo som legat där och gäckat mig;-) Sen blev jag väldigt glad över att lyckas bra med sprundet på första försöket. Hoppas bara att den passar nu!
Till nästa gång: Varför lägga undan det man kan slutföra på nolltid????

7 kommentarer:

KnåpModern sa...

Oj vilket fint beröm jag fick! Tack!
Tröjan blev ju jättebra! Jag är alltid på jakt efter smidiga halslinninglösningar så denna ska jag komma ihåg.

Botilda sa...

Fast ibland mår saker (och man själv) bra av att läggas undan en stund. Tröjan blev härligt fin!

Thea sa...

Jättefin! Jag älskar verkligen det där tyget - har just beställt en ny laddning.

Anonym sa...

Jättefin tröja! Snyggt med sådant sprund, det kanske man skulle våga ge sig på också. :)

Gekko sa...

Knåpmodern, det är väl förtjänat:-)

Testade tröjan på Gullklumpen nu, den blev jättefin på men är fortfarande i största laget, särskilt ärmerna. Funderar på att korta de lite och sätta på röda kantband.

Sprundet var mycket lättare än jag trodde att få bra, så det rekommenderas!

Thea sa...

Får förresten säga att det var du själv som inspirerade mig att börja blogga! Så jag har väl också Knåpmoderna att tacka lite grann som i sin tur inspirerade dig :-)

Gekko sa...

Vad kul att jag var med och gjorde att du startade en blogg Thea! Tur för mig, för jag blir så glad varje gång du uppdaterat med något nytt inspirerande alster!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no