tirsdag 22. mars 2011

Slow processes...

Slow food är ju ett modeord. Finns det något liknande uttryck för sömnad?
Slow sew är i varje fall ett epitet som om det fanns skulle passa bra på denna lilla börs.



Jag är lite osäker på var tyget kommer från. Jag har en känsla av att jag bytte det till mig från bästa Man Made för kanske 4 år sen? Kan det stämma Jes?
Tyget har varit en liten skatt som legat i mina gömmor och värmt både hyllorna och mitt hjärta. Det har funnits massor av planer för det. Klänning till Gullklumpen när hon var bebis. Kjol till mig själv. Väska, haklapp, necessär, börs. Klänningar till försäljning eller presenter, gardiner.

Ni förstår kanske? Tyget har funnits länge, tankarna om vad det skulle bli också. Ett tag var jag nära att sälja det för att jag gillade det så mycket att det borde få bli någonting och inte bara ligga där på hyllan. Sen hände det någonting, jag kan inte helt förklara det.
Igår, mitt i allt stök här hemma i min stressiga dag (det var innan jag körde bilen bom fast i en snöskavel) så blev tyget plöstligt en börs! Och då gick det fort!


Men då är det ju inte slow sew, utan en slow process som gick fort mot slutet? Det viktigaste är kanske ändå att det blev någonting. En fin liten börs med plats till allt möjligt. Med en brun liten dragkedja och ett foder med små fina blommor. Den ska få pryda min väska. Och har tyget tur dröjer det inte lika länge tills jag lyfter fram det igen.

   :mönster:   :dagens sytips:
Inget krångligt. En dragkedja på 12 cm
Klipp till ett innertyg och ett yttertyg som passar dragkedjan. Höjden är dubbelt så hög som du vill ha börsen plus sömsmån.
Sy på dragkedjan först.
Sy på namnlappen om den ska sitta i yttertyget.
Sy sen ihop yttertygets sidor räta mot räta och innertygets sidor räta mot räta. Lämna vändningshål i innertygets ena sida.
Glöm inte att lämna dragkedjan öppen innan du syr ihop!
Vänd genom vändningshålet.
Sy igen hålet för hand eller med en snygg stickning.

:foto:
Jag dammade av pianot här om dagen. Visst blev det fint att fotografera på det?
Den andra bilden är tagen på ett gammalt härligt sideboard i teak vi har. Teaken och tyget gillade varandra tror jag...

:strömlös:
Här är det oväder, och nu försvann elen...

9 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Härligt tyg!/Åsa

Anonym sa...

Vad duktigt gjort!!
Jag har också av det där tyget och det ligger på precis samma sätt i min hylla...
//Thea (Kokalal)

grønn sa...

Skjønner at du har spart på det flotte stoffet, men nå kan du ihvertfall glede deg hver dag over en flott pung!
Høres ut osm du hadde en strevsom dag i går - håper livet er lettere i dag :-)

Gekko sa...

Hehe Thea, är det sant? Kanske jag skulle utmana dig att sy någonting av det? ;-)

Grønn, det var absolutt en ganske strevsom dag i går. Heldigvis fant jeg en trivelig og snill nabo som kunne hjelpe meg med bilen... Og i dag er alt lettere. Like alene med barna som i går og i morgen, men klart lettere :-)

od Andulky sa...

Superfin och tack för tipset!

Pyssellycka sa...

Ett helt underbart tyg. Förstår att du hade svårt att sätta saxen i det!

Jennie sa...

Vilket fint tyg! Jag förstår precis känslan när man går och funderar över vad det ska bli och så plötsligt en dag faller allt på plats och man vet precis! :) Och tänk vilken lycka att ha mer kvar av det fina tyget! Börsen blev supersnygg!

sorkmor sa...

Snygg börs vart det iallafall :) Tror de flesta känner igen sig :)

Maya sa...

Å vilket fint tyg! Förstår att du har velat. Men du hittade ett bra sätt att använda det på :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no