fredag 13. februar 2009

En katt till Mille



Har jag glömt blogga om denna? Jag hade ett ryck på sensommaren då jag sydde massor av tröjor till Mille. Sen dess har han inte växt så mycket så de är fortfarande rätt stora till honom. Denna tröja är sydd i tunn turkos Hilcointerlock med brun Hilcomuddi ärmslut och halslinning.

På bröstet fick den en guldkatt, jag gjorde trycket samtidigt som jag sydde denna tunika till Gullklumpen. Där har jag också beskrivit hur jag gjorde trycket med overheadplast och spraylim. (Nu har jag faktiskt fått hem ett screentryckset men inte hunnit använda det än.)

Nederkanten är fållad med avigsidan av täcksömsmaskinens tvillingsöm. Dekorstickningarna i raglansömmarna däremot har jag sytt aviga mot aviga med brun 4-trådig overlocksöm och sen stickat ner overlocksömmen med raksöm på vanliga maskinen.Det blev helt ok men jag tycker nog det är snyggare att sticka ner med avig täcksöm eller allra helst en top coversöm (fast en sån maskin har inte jag).

Mönster:
Grundmönster raglan i storlek 74, form 1, Meedom. Jag har gjort den lite smalare men tycker fortfarande den är mycket bred i modellen!

Material:
Turkos interlock och brun mudd från Hilco, Nea Nobelle.
Guldfärg från Panduro. Den sitter riktigt bra i tvätt, båda barnen har använt sina katter riktigt mycket och plaggen har tvättats därefter. Fungerar utmärkt!

Inspiration:
Till sättet att få snygga stickningar i raglansömmarna från Yrväder. Ett bra tips om man inte har täcksömsmaskin!

11 kommentarer:

Lilla NovaK sa...

Cool!! Katten gjorde det där lilla extra! Skönt när barnen inte rusar i väg i växten och inte hinner använda sina fina kläder! =)

Heilt spesiell sa...

Kjempeflott og forsegjort som alltid!

Doris_Assar sa...

Åh, trycka med guldfärg, vilken bra idé! Tack för det tipset! :-)

od Andulky sa...

Jättefin katt!

Bustråden sa...

Jättefin!

Äppel Päppel sa...

Så fin!

Malin sa...

Vilken fin!! Jag gjorde en katt-applikation på en body häromdagen. Kika gärna :-)

Thea sa...

Jag kommer ihåg den du gjorde till Gullklumpen. Den här var också jättefin. Kul att färgen håller så bra i tvätt. Den delar sig itne heller, allts?

Anna H sa...

Fin tröja!

jag är lite sen att svara på din kommentar men designen på min blogg kommer från PYZAM så jag har ej ritat den själv =) gillar den också!

Jes sa...

snygg, gillar dinna glittriga katter :)

Gekko sa...

Tack!
Pyzam var nytt för mig, tack Anna H!
Thea: trycket delar sig inte och har verkligen behållit glittret bra! Sen är det ju lite annorlunda från screentryckfärgen med att den inte är plastig på samma sätt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no