søndag 22. februar 2009

Senapslinne


Nu minns jag tyvärr inte var jag fick inspirationen till detta linne ifrån. Någonstans i någon blogg såg jag att någon sytt ett linne i just flodhästtyget. Jättesnyggt ju! Jag har länge tänkt att jag ska sy lite linnen, dels för att det kan vara skönt på sommaren och dels för att ha under tröjor nu på vintern. Tack vare denna okände bloggare kom jag äntligen till skott! På något sätt gäller det att se rätt saker till rätt tid.

Linnet är sytt i den senapsgula versionen av flodhästarna. Halslinning och ärmöppningar är kantade med brunt kantband, nederkanten är fållad med avigsidan av bred täcksöm. Linnet är inte testat än, jag ville nämligen visa fram det på Lilla W först. Vi får se framåt våren om det dyker upp något liknande där.

Jag blev inte helt nöjd med bilden, det ser ut som att fållen är sned nederst men så är det faktiskt inte utan kanten vågade sig nog lite på bilden. Jag har nog blivit rätt petig med bilderna...

Mönster:
En egenomritad version av Meedom form 1,5. Storlek 98.

Material:
Härliga senapsgula flodhästtyget från Jofotex. Brun interlock från Hilco till kantband, inköpt hos Nea Nobelle.

Till nästa gång:
Får jag rita om modellen så den blir lite smalare.

Inspiration:
Ja, från en medbloggare som sagt. Det är så otroligt härligt med denna värld av sybloggare där man kan surfa runt och se så många härliga alster och få så mycket inspiration och motivation till att fortsätta att sy och skapa! Och alla sköna kommentarer ni läsare lämnar hos mig värmer och får mig att vilja fortsätta blogga, tack!!!

16 kommentarer:

Palven sa...

Jättesöt! Så snyggt med brunt till det gula =)

od Andulky sa...

Jättefint, tycker om det bruna till! Blev också sugen på ett linne i flodhästtyget :-)..

Thea sa...

Jamen då kommenterar jag på då!! För vem vill inte göra Gekko glad! ;-)

Helsnyggt med de senapsgula flodisarna och brunt kantband. Hör till kombinationerna jag gärna skulle vilja sy när jag får tid. Jag är faktiskt välidgt förtjust i just den gula färgen. Lite mer lättanvänd än klargul. Kul att Lilla W gillade dem också.

Heilt spesiell sa...

Kjempeflott singlet.Det gule flodhest tøyet er bare perfekt i fargen,helt nydelig.Du syr knallfint!

Nilla sa...

Jättefin färgkombination! Beställde också flodhästar men i orange och lime. Hade jag vetat att den orange var så vägarbetsorange hade jag nog tagit den gula istället. Den är ju inte helt gul ser det ut som, utan mer åt det orange hållet ändå?

Doris_Assar sa...

Kalasfint!!

SiriR sa...

Fikk lyst på sommer og sol med en gang!! Stilig stoff.

Mimmi sa...

Snyggt! När plånboken fylls på så får det nog bli en tur till Jofotex och fylla på med resterande flodisar också (saknar ju gröna och gula). Jag tycker det är svårt att få till en snygg modell på linne, en livebild när det passar vore inte så dumt.

OttoPippi sa...

Så snyggt det blev med brunt till detta tyg!!!!!

Gekko sa...

Tack! :-)

Absolut, ska se till om jag kan få en livebild!

Jag tycker denna färgen är senapsgul eller orangeaktig i färgen. Den som kallas orange är jag störtkär i! Den är ju rätt mörk för att vara orange, åt det röda hållet och jag är grymt förtjust!! Smaken är som baken! :-D

Jag gillar nog alla flodhästfärgerna hur bra som helst när jag tänker mig om...

prickig design sa...

Super härligt!!

LillaBarn sa...

Fin... Jag ska beställa lite tyger från Jofotex, men kan inte köpa så mycket pga portokostnaden (bor i Australien). Jag gillar landskapstyget förståss, så det ska jag ju absolut ha (jag hade nämligen ett påslakanset när jag var liten, som såg precis ut som det tyget...). Sen vill jag ha flodhästtyget men vet inte vilken färg. Är färgerna likadana som på deras website?? Hur breda är tygerna? Vilka färger skulle du rekommendera om du inte fick köpa allihopa??? Tack, tack

Gekko sa...

LillaBarn: Både landskapstyget och flodhästarna är breda, gissar på 140 eller 145 men jag har inte mätt.
På min dator stämmer inte färgerna på flodhästarna som finns på Jofotex hemsida helt utan alla färgerna är finare i verkligheten. Den som är gul är åt senapsgul/brandgulhållet, den i orange har rätt mycket rött i sig och är helt fantastisk! Det limefärgade är helt underbart och det turkosa har mycket blått i sig och är en väldigt skön färg. Tyvärr blev det av någon anledning inte så jag köpte det gröna, minns inte riktigt hur det såg ut men jag gillade det också.

På alla flodhästbilderna gäller nog att kika längst ner på bilden för att få en bra återgivning. På min dator i alla fall. Vet inte om den är bra kalibrerad eller inte.

Om jag bara skulle köpa en färg idag skulle jag ha jättesvårt att välja! :-D Tror nog att det skulle få bli orange, eller kanske lime, eller kanske turkos, eller kanske gul! Är jag svår nu? :-)

LillaBarn sa...

Hahaha, ja jag hade ju tänkt mig lime, gul eller turkost... Kanske skulle jag köpa lite av varje, jag har världens beslutsångest och kan aldrig bestämma mig för nånting... Nåväl, jag får nog blunda och peka:-)
Jättekul att läsa din blogg, så mycket fint....

Gekko sa...

Tack! :-)
Kan du inte ta 0,75 av varje då? Eller det blir kanske alldeles för dyrt med frakten?

LillaBarn sa...

Jo det kunde nog gå, mina släktingar därhemma kan ju gå ihop om portot som en tidig födelsedagspresent annars :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no