søndag 12. desember 2010

Litt på hæla...


 ... eller lite på efterkälken på svenska. Jag har visst legat efter med precis allt sen Syfestivalen. Hela mitt liv har befunnit sig i någon sorts limbo med alldeles för månge järn i elden samtidigt. Misstänker att ni är rätt många därute med liknande problem!?

Nåväl, denna gången hade jag helt förträngt att det är Lucia imorgon. Gullklumpens dagis har gjort det lätt för oss och önskar att barnen kommer i vita kläder. Det galna är att våra barn inte äger vita kläder. Återigen tror jag att många som syr mycket känner igen sig. Jag väljer inte så ofta vitt när jag syr till barnen. Och köper kläder gör jag ju knappt. Vad tur är kom jag på att jag fick sy ihop något innan vi åkte på dagens mysiga julpyssel.

Jag hann precis klippa klart och sy på lite spets/blonder innan vi åkte på julmys. Och viktigast av allt, jag hann visa Gullklumpen vad spets egentligen är, jag kallade det princesspynt för att fånga hennes intresse...
Nu ikväll efter läggdags har jag sytt klart årets Luciaklädsel till Gullklumpen. Ett skönt linne i vitt lakansväv. Sprund och infodring i halsöppningen med en skön spetskant. Spets i armsluten och längst ner. 

Jag fick sy ett par leggings att ha till också. Vi har inga vita strumpbyxor och hon kan knappast gå runt med bara linnet. Leggingsen syddes i vit interlock med resår i midjan och snabbaste fållningen längst ner. De får eventuellt användas till pyjamasbyxor sen, det finns ett stort behov för ett par nya pyjamaser!

:mönster:
Klänningen är lätt bearbetad Meedom 4 år form 2. Lite förlängd nederst och i ärmarna, och sen har jag lagt till infodring och spets i halslinningen. 
Leggingsmönstret är mitt.

:material:
Vit lakansväv och spets från gömmorna, vit interlock från JNYdesign.

:dagens sytips:
Fålla leggings med snabbaste fållningen! Ett bra tips här är att ha en bred fåll för att undvika att kanten viker sig upp, jag har haft bred fåll hela tiden och har aldrig haft problem med det.

Ha en skön Lucia imorgon!



6 kommentarer:

Randi sa...

Det var noe annet enn mannens gamle t-skjorte, som EA skal ha i morgen! Nydelig!

Camilla sa...

Vad fint det blev! Jag tror inte att det är många barn som har vita kläder, det känns som bortkastade pengar då det är så svårt att hålla dem rena utan fläckar. Prinsessspynt var ett bra ord. Tack för tipset om fållningen, Har inte vågat sy leggeings då jag inte vetat vad jag ska göra i benslutet.

Mimmi sa...

Jag varken hann eller orkade sy lussekläder och i butiker verka det som det bara är töser som skall lussa för det finns endast lucialinnen. Jag har jagat en tomtedräkt men antingen är det för bebisar eller också för vuxna. Vi har Lucia ute i eftermiddag och jag skall göra ett nytt försök under dagen att åtminstone få tag på en stor röd tröja att ha utanpå temojackan, tomteluva är redan införskaffad.

MinaMirakel sa...

Jättefint lusselinne!/Åsa

ealina sa...

Vilket fint lusselinne :) Vacker spets, eller jag menar prinsesspynt, ni valde :)

Barbro sa...

Kjempe søt!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no