lørdag 20. oktober 2007

Nytt: velourhoodie


Jag har länge funderat på att sy omlotthoodien i velour. Gullklumpen har ju haft en velouromlott som länge varit en favorit och det skulle inte vara fel med en gekko-hoodie i samma stuk. Grejen är bara att jag inte kommit till skott med det förrän en tjej som tidigare beställt fleecehoodie av mig undrade om jag ville sy ett par muddjeans och en hoodie fast i velour denna gången. Det ville jag ju! Och grymt nöjd blev jag, tror nästan det får bli en till Gullklumpen också så småningom!

Mönstret är samma som i vanlig hoodien. Stickningarna och fållarna är dock sydda på CoverPro då det passar bättre med tyget. Enligt önskemål blev det orange velour med orangea kantband i trikå. Nu börjar mitt lager med den underbara orangea velouren sina. Måste köpa mer! Fasar inför tanken att det kan vara slut i butiken! Namnlappen placerades kring nedre fållen på främre omlotten, fastsydd för hand.

Mönster: Eget med inspiration från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år", Ottobre Design 4/07, samt förra höstens KikKidtröja. Storlek 80.
Material: orange velour från Calletex, orange trikå från Stoff och Stil som kantband och knytband.
Glädjesmoment: Att den blev helt underbar! Vill ha en själv!!!
Maskinval: Overlock till at sy ihop delarna samt till att sy den första kantbandssömmen. Fållar och dekorstickningar med bred tvillingsöm på CoverPro. Kantbandet med kedjesöm på CoverPro.
Inställningar på CoverPro: Fållar och dekorstickningar: trådspänning 4-4-3, stygnlängd 2,5, differentialmatning: 0,75. Kantband: trådspänning 4-6, stygnlängd 3,0, differentialmatning: 1,25

16 kommentarer:

Thea sa...

Ja, den blev verkligen underbar! Du får nog sy två till - en till Gullklumpen och en till Mille...

Gekko sa...

Hehe, bra idé! Jag får skrive det på min långa lista. Kanske jag faktiskt skulle börja skriva listan också:-)

Klockarbarn sa...

JAAA, vad fin. Bra beslut att sy i velour. Fantastisk, tycker jag.

Cecilia sa...

Ah så tjusig. Suck, den är ju så snygg den där orange färgen =)

Botilda sa...

Hur fin och go som helst! Visst är det lite roligt det där att man känner att man vill ha liknande kläder själv. Tänk om man skulle ta och göra nåt åt det.

Gekko sa...

Tack! Mmmm, ja färgen är härlig:-) Och velour är ju en ständig favorit!
Botilda: problemet med min lista är att den blir längre och längre och längre...

malin sa...

Sååå läcker!

p.lu.to sa...

vill åxå prova sy i velour! det ser ju super snyggt ut!

/Lento

Jes sa...

Hoodien blev underbar, ditt oranga velour tyg är så snyggt. Plus att ditt hoodie mönster är super snyggt :)

Mimmi sa...

Urläcker!

Jag har också haft tankarna på att sy en hoodie i velour, men då hade jag tänkt att fodra för att få den varmare och kunna ha den ute. Tycker att fleecehoodien är så perfekt för G när han ligger omstoppad i barnvagnen och när det inte är alltför kallt så behövs ju bara luvan och ingen mössa (har en varm liten kille, ju). Vore snyggt att kunna matcha velourmuddisarna med en hoodie i samma velour.

Anonym sa...

Jättefin. Mysigt till hösten, älskar färgetn.

Gekko sa...

Tack alla!
Jes: Hoodien till K är snart klar!
Mimmi: jättebra idé att fodra en velourhoodie, kanske jag ska använda kanintyget till det?

Anonym sa...

Hej!
Viljen fin tröja! En sån skulle jag vilja försöka sy till min dotter. Du vill möjligtvis inte sälja mönstret?

Gekko sa...

Hej Sara,
Vad smickrad jag blir över att du vill köpa mitt mönster. Det tar jag som en komplimang! Det känns ändå inte rätt för mig att sälja mönstret då jag syr upp hoodien på beställning. Jag önskar dig däremot lycka till med att få tag på ett liknande mönster och ser gärna bild på ditt alster om du önskar att dela med dig! Hoppas du fortsätter att kika in här, lämna gärna kommentarer!
/Gekko

Anonym sa...

Jag blir så avundsjuk på sånna som kan sy, alltså är du mitt offer för avundsjukan just nu.
Tyvärr är jag en supersucker på att sy, har måga projekt som alltid slutar i att jag blir arg och kastar allt i en hög.

Tar du emot beställning? Vad kostar det i så fall?

Gekko sa...

Hej Cissi, vad roligt att du hittat hit och att du gillar mina grejer! Jag tar emot beställningar, var det just velourhoodien du funderade på? Jag hittar inte någon mailadress i din fina blogg, kan du maila mig? attsyengecko(snabel-a)gmail.com
Byt ut snabel-a mot @ ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no