mandag 15. oktober 2007

Uppgraderad hoodie



P.lu.to är en relativt ny syblogg (för mig iallafall). Där huserar Lento och Ylva som ofta uppdaterar bloggen med nya snygga alster. Lento hade sytt en omlottjacka som jag blev kär i så jag frågade om hon ville göra en byteshandel, en jacka mot en hoodie. Jag har inte fått jackan än men den finns att beskåda här.

Hoodien är sydd i brun fleece, och har denna gången uppgraderats med en applikation på främre omlottdelen. Jag satt och funderade ett tag på vad jag skulle ha som applikation, till slut var det min sambo som kläckte idén att rita en krona i samma stuk som jag har på mina bruna namnlappar. Tack för inspirationen! Min ursprunglige tanke var att använda turkos namnlapp men nu kunde jag inte låta bli att sy på en brun namnlapp med ovan nämnda krona på applikationen. Den turkosa lappen är nämligen vikbar och har ingen krona.

Själva applikationen är gjord i turkos trikå. Jag strök först fast den med hifix (vliesofix, mellanlägg med dubbelsidig stryksida) innan jag sydde på den. Det är premiär på hifixanvändning för mig så jag visste inte riktigt hur man gör. I vilket fall gjorde jag så här: jag klippte först ut mellanlägget i rätt form, sen strök jag fast det på trikån med skyddspappret kvar på ena sidan. För säkerhets skull använde jag dubbelvikt bakplåtspapper för att skydda strykbräda och strykjärn. När mellanlägget satt fast på själva applikationen tog jag av skyddspappret och strök fast det hela på fleecen. Sen sydde jag fast det hela med en tät sick-sack (stygnlängd 0,5, bredd 4). Om någon har ett annat och kanske bättre sätt att göra det på är jag glad för tips!

En till förändring jämfört med tidigare hoodies är att jag valde att ha mudd i armsluten istället för att fålla. Den är lite halvlång så att man kan ha den dubbelvikt till en början och sen ha längre. På bilden är mudden uppvikt.

Mönster: Eget med inspiration från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år", Ottobre Design 4/07, samt förra höstens KikKidtröja. Storlek 86/92.
Material: Brun fleece från Ohlssons Tyger, turkosa elastiska band(veckresår) från Stoff och Stil, turkos trikå och hifix till applikationen från Stoff och Stil.
Glädjesmoment: Att det fortfarande är kul att sy hoodien (tur det för jag har tre till som ligger på tur!) Sen är det ju som vanligt grymt spännande med en byteshandel!
Maskinval: Overlock till at sy ihop delarna. Fållar och dekorstickningar i huvan och ärmhålan med vanliga maskinen. Applikation med vanliga maskinen. Kantbandet är påsytt med kedjesöm på CoverPro.
Inställningar på CoverPro: Trådspänning 4-3, stygnlängd 2,5, differentialmatning: 0,75

19 kommentarer:

Linda sa...

Jättefin! och vilken sambo du har som kommer med så bra förslag. Jag förknippar verkligen kronan med Gecko :-) Och väldigt praktiskt med mudd tycker jag

Thea sa...

WOW! Den blev verkligen jättesnygg! Superfint med kronan. Det är så väldigt fint med turkost mot brunt. Nu ska jag läsa vad du har skrivit också - hann inte det för jag blev så ivrig att kommentera!

Thea sa...

Efter att ha läst den och tittat på bilden måste jag säga "WOW" igen! Jättefin. Smart med muddar också.

Gekko sa...

Tack!! Kul att ni gillar den! Jag tycker förresten också att min sambo är bra:-) Och så är det så kul när han engagerar sig och tycker till!

p.lu.to sa...

Men åh! Den blev ju jättefin! Gillar verligen färgkombinationen och applikationen! Så spännande det ska bli att få den! Ska skicka i väg din snarast:)

/Lento

malin sa...

Den är jättefin! Och kronan var en ursnygg detalj!

Klockarbarn sa...

Lika fin som vanligt.

Thea sa...

Gekko, jag mailade dig nyss. Du kanske inte läser mailen så ofta, så jag nämner det är.

Fortfarande såld på din fina hoodie!

Gekko sa...

Tack!
Vad kul att du gillar den Lento!
Thea: jag har svarat till din mail

malin sa...

En liten fråga bara: har du knyt både på höger och vänster sida? Eller använder du något annat på den "understa" omlott-delen?

Gekko sa...

Jag har knyt på båda sidorna. Har funderat på om jag skulle ha knäppning vid innerflärpen men jag gillar att knytet ger mer möjlighet att växa med hoodien. Fast det är ju en smaksak. Jenny (jnydesign.se) påpekade att dagispersonal är mer nöjda med knäppning vilket jag absolut kan förstå!

Jes sa...

Va fin hoodien blev superfin verkligen. Fint med applikationen och med mudd.

Gekko sa...

Tack Jes! Har du ändrat dig förresten? Vill du ha mudd i stället för fållade ärmar? Hojta till i såna fall, jag har inte börjat sy än!

florin design sa...

Underbart snygg!!! Å jackan som flyttar till er går ju inte av för hackor den heller!!!!

Gekko sa...

Ja, den ser ju grymt snygg ut den som ska flytta hit! Väntar med spänning och lär ju fotografera den på min Gullklump när den kommer så att ni alla kan avundas mig:-D

Hemsytt sa...

Jättesnygg hoodie, jag gillar ju kronor :-)
Det där med vliselin som du strykt på, har du testat att köra utan, jag använder aldrig något när jag syr på fleece, tycker det går superbra att sy utan.

Gekko sa...

Tack! Jag funderade på att testa utan i och med att det var fleece men bestämde mig för att köra med då själva applikationen var i trikå. Har det funkat bra för dig med den kombinationen?

Hemsytt sa...

missade att det var trikå du sytt, trodde det oxå var fleece :-)
det kan ju vara lite bökigare eftersom att det är stretchigt, har faktiskt itne testat att sy fleece med trikå så jag kan tyvärr ine svara på frågan.

Gekko sa...

Det blev ju på gränsen till bubbligt för mig så jag tror jag gör på samma sätt om jag skulle göra det igen då. Tack för tipset ändå!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no