torsdag 5. april 2007

Kamouflerad blöjförvaring


Varför ha blöjor löst i väskan om man kan ha de i en snygg förvaringspåse? Och varför betala multum för Diapees & Wipees variant om man lätt kan göra en själv av stuvar? Jag har givetvis inspirerats av alla duktiga i Sytråden som gjort liknande blöjpåsar före mig.

Jag hittade detta snygga kamouflagetyg och vita bomullstyg med struktur som stuvar på Ohlssons Tyger.
Jag sydde en ytterpåse och en foderpåse separat. Det färdiga måttet är 18x25 cm. Jag sydde båda påsarna utav långa remsar på vardera 20x52 cm, syr ihop till påsar och syr av en botten genom att sy av ett hörn i på vardera sida av botten av påsen. Detta efter Cirrus beskrivning. Tyvärr syns inte bottenkonstruktionen så bra på min bild.

Efter att jag sytt de två påsarna och locket (även detta med foder) separat samt fäst på kardborreband och namnband monterade jag ihop delarna. Ytterpåsen och foderpåsen räta mot räta med locket emellan. Lockets ytterdel skall vara mot ytterpåsens räta. Nu sydde jag en söm nästan hela vägen runt men lämnade en liten öppning för att kunna vända påsarna åt rätt håll. För att sluta detta hål sen sydde jag en stickning hela vägen överst på den sida där locket inte sitter. Jag sydde även en stickning för att det skulle bli snyggt längs lockets ytterkantar.

Jag använde inte någon av följande beskrivningar men Jan Andrea har en beskrivning på engelska och Hypatia i Sytråden har gjort en snygg tutorial på svenska med bilder

3 kommentarer:

Anonym sa...

En sån har jag oxå försökt mej på men tänkte först inte på fodret...
Den blev aldrig färdig, men används flitigt även om den bara är halvfärdig. Tänkte göra en ny på "riktigt" som kanske både blir helfodrad och har kardborre...

Kajsa Bergman Fällén sa...

Smart! En sån borde jag också göra. När jag hinner. Jag har inte tid att sy hälften av det jag vill fast jag inte börjat jobba än...

Hej förresten, har just hittat hit!

Gekko sa...

Påsen är rätt så enkel egentligen men jag tog lite tid på mig under processen av rädsla för att jag inte tänkte rätt:-D

Kul att du hittat hit sassamamma!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no