tirsdag 25. september 2007

Hemlis hemlis

Doris Daisy har tagit initiativ till att starta en hemlis för vi som syr. Här kommer mina svar på frågorna. Kul grej!


Vilka färger gillar du?

Nästan allt. Brunt är en storfavorit, liksom turkos, orange. Gillar klara färger men är inte lika förtjust i pastellfärger. Rosa används sällan (men förekommer)

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
En underbar flicka född juni 2006, storlek 80/86. Hon skall bli storasyster på nyårsafton. Vi vet inte om det blir en pojk eller flicka...

Pojk och flickfärger eller unisex?
Unisex, absolut. Vi klär gärna dottern i klänning etc men annars är det lite volanger och rysch och princesstuk

Retro eller inte?
Retro är en storfavorit!

Vilka tyger syr du helst i?

Naturmaterial, bomull, velour, trikå. Men är inte oäven för fleece med mera.

Är det några tyger du absolut inte gillar?

Krossad sammet, andra tyger som känns väldigt syntetiska.

Syr du helst till barn eller vuxna?
Barn!

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?

Kläder, vissa accessoarer men undviker bestämt inredning. Gardiner ska vara färdigsydda - jag tänker inte fålla. Ska man sy ska det vara kul!

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?

Jag syr gärna utifrån ett mönster men lyckas aldrig hålla mig till det utan improviserar alltid. Eller så ritar jag själv eller tar utgångspunkt i ett färdigt plagg.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Prenumererar på Ottobre, köper då och då Kreativa Kvinnor eller Allt om handarbete men har än så länge inte sytt något därifrån. Har en hög Burda liggande från tiden innan barn. Sydde mycket till mig själv därifrån tidigare.

Hur länge har du sytt? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag började sy för allvar vintern 2004/05. Innan dess har jag knåpat till och från med god hjälp av mamma sen skolåldern. Jag kan väl säga att jag är mittemellan med tendens till avancerad? (Oj vad svårt...) Nej, jag ångrar mitt svar. Mittemellan. Helt enkelt. Fast med önskan om att avancera!

Favoritgodis?
Mörk choklad!!!

Musiksmak?

Jazzigt, men inte instrumental. Klassiskt är inte heller fel. Är väl rätt så alltätande egentligen. Samba.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?

Pollen och pälsdjur. Sen hatar jag jordnötter men det är ingen allergi, bara en aversion. Spår av jordnötter är helt ofarligt!

Annan hobby?

Före barn red jag gärna. Gillar att komma ut i naturen men är inte så bra på det som jag hade velat. Pyssel generellt.

Samlar du på något?
Hmmm, det skulle vara tyger i såna fall... En hel gardrob full! Trådrullar har jag hur många som helst av, men blir aldrig nöjd.

Villa eller lägenhet?
Hyr en lägenhet på en gård på landet. Vi är de enda som bor fast på gården.

Kaffe eller te?
Äkta kaffesnobb med espressomaskin hemma, men gillar också gott te.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)

Retro och modernt.

Vintage/Romantiskt?

Vintage, tror jag...

Nytt eller doredo?
Både och!

Plast eller naturmaterial?
Naturmaterial

Pastell eller färgglatt?

Färgglatt, utan tvekan!

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?

Vanlig maskin, overlock och en egen täcksömsmaskin, är man prylfantast så är man. Och jag är så nöjd med min maskinpark!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no