søndag 23. september 2007

Kollektion Liten - tumlösa vantar


Idag har jag experimenterat, resultatet blev tre par pyttevantar. Skulle gissa på storlek 0-6 månader. De två yttersta är sydda i ett lager fleece och en mudd. De med vit mudd var testpar och fick inget namnband. Paret i mitten har precis som de andra fleece, men detta är använt som foder. Inga sömsmånar är vända mot pyttehänderna i dessa. Sen har de fått ett lite mer retro utseende med ett snyggt grönt och vitt yttertyg. Dessa är nog mina favoriter! Vi hade liknande vantar till Gullklumpen förra vintern. Jätteskönt att ha i vagnen eller i bilen på kalla vinterdagar. Nu skulle hon nog inte acceptera vantar utan tumme. Frågan är om hon kommer acceptera vantar alls?

Mönster: Eget
Material: Brun fleece från Ohlssons Tyger, brun muddväv från Stoff och Stil, vit ribbad mudd köpt på loppis, grönt bomullstyg med vita blommor köpt på loppis. Den röda mudden minns jag inte...
Glädjesmoment: Kul att rita mönstret själv, helt från scratch!
Maskinval: Overlocken, namnbandet är fastsytt med vanliga maskinen

Vill du köpa? Hör av dig! Kan sys i olika färger och storlekar.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte snygga vantar och härliga. Ska nog testa och sy ett par men som sagt, frågan är om sonen vill ha några vantar överhuvud taget....

Jes sa...

Fina vantar, bra att ha till den lilla när den kommer. Men det blir nog svårt att få vantar på O, Kalle fryser helre om händerna än har vantar.

SNUX sa...

Å, så fine og så små! Gekkomerket ser jo gigantisk ut i forhold! :D

Cecilia sa...

Åh vilka fina, toppenidé. Jag gillar också retrovarianten, kul! Klart du kan sälja vantarna, men som vanligt svårt med pris.

Thea sa...

Wow! Det var en bra idé! Jag hade tänkte sy små tossor i fleece med mudd på, men så långt som till vantar hade jag inte tänkt. Men då kan man ju matcha lite snyggt...

Tyvärr blir det inget sytt i min hörna just nu. Har varit sjuk i en vecka och just som man tror man ska bli bättre så blir det sämre igen. Usch.

Anonym sa...

Hej! Jag vill gärna ha ett par vantar att skicka till lille Stig i Stockholm som föddes förra veckan. Hans mamma har haft cancer och kunde inte få barn- men Stig visste inte om det! Är du hemma nu? Mår du hyfsat?

Gekko sa...

Tack! Kul att ni gillar de!

Snux: Jeg var litt i tvil om jeg skulle ha gekkomerket på, men det er jo morsommere! Og det turkise passet ikke riktig til syntes jeg.

Thea: Roligt, jag hade också en fundering om matchande tossor till, men vi har aldrig riktigt använt det själva så jag kom inte så långt.
Jobbigt att vara sjuk så länge, men lite har du skapat ändå, och snyggt som vanligt!!

Karin: det kan vi nog fixa. Vill du ha någon av de som finns i bloggen eller något specialbeställt? Vilken tur att Stig inte visste om att det inte skulle gå! Jag jobbar nog min sista vecka nu. Är hemma för lunch just nu men åter på jobbet i em. Kanske vi kan ses?

Anonym sa...

Hallå. Jag är hemma och VABar August som inte verkar vara srskilt sjuk ändå. Tror det är astman som spökar, han är slemmig och tungandad och sover inte på nätterna... Väntar på tid på barnmott...Men nu är det full fart så jag är åter på jobbet i morgon! På onsdag är jag ledig som vanligt och har inget för mig. Jag kan köpa ett par av de vantarna som var färdiga.

Carolina sa...

Jättefina!
Och som vanligt tack för inspirationen såna måste det ju bli ;)

Familjen skogstokig sa...

Kanonfina vantar!! Hur har du fäst mudden, är det en söm på insidan, eller har du vändsytt på nåt sätt?

Gekko sa...

På dessa blev det en söm mellan mudden och vantdelen. Jag kunde inte riktigt vändsy den där då pressarfoten till overlockmaskinen var för stor om du förstår vad jag menar. Har inte helt klurat ut hur jag skall göra det snyggt med en annan lösning. Några tips?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no