fredag 28. september 2007

Jeans





Jag gillade de bruna manchesterbyxorna så mycket att jag bestämde mig för att ta utgångspunkt i samma mönster för att sy ett par jeans till Gullklumpen. Jag smalnade av mönstret lite och gjorde de lite kortare i grenen. Sen satte jag dit orange mudd i midjan och bensluten. Så det är knappt så man ser att det är samma byxmönster. Även denna modellen fick två fickor fram, de är fodrade med orange lakansväv i exakt samma färg som mudden. En detalj som ingen ser men som glädjer mig. Bakfickan ritades på frihand och syddes fast utan att vikas in först. Det blir väl lite fransiga kantar utanför tvillingsömmen men det var också tanken.

Jag tror att Gullklumpen kan ha dessa byxor hur länge som helst. Trots att jag smalnade av mönstret har de mycket rörelsesvidd, sen är de långa. Vilket inte spelar så stor roll då byxorna har lång mudd i bensluten. Namnlappen hamnade på ena framfickan. Jag hade inte sytt fast den än då jag tog bilden av byxorna på ägarinnan.

Mönster: Ottobre Design nr 1/06, modell nr 6, str 80. Modiferat efter eget huvud och erfarenhet.
Material:
Jeanstyg köpt som stuvbit på Ohlssons Tyger. Orange mudd och lakansväv från Stoff och Stil. Orangea dekorstickningar sydda med smal tvillingsöm.
Roligt: Kul att vidareutveckla ett mönster jag var nöjd med första gången. Och att Gullklumpen verkade gilla sina nya brallor!
Tråkigt: Att det blev lite för mycket tyg i grenen fram trots att jag minskat ner rätt så mycket i mönstret.
Maskinval: Overlocken till att sy ihop alla delar,CoverPro med smal tvillingsöm till dekorstickningar mellan byxdel och besparing och på fickorna.
Inställningar på CoverPro: Trådspänning 4-4-3, stygnlängd 3,5, differentialmatning: 1,0

11 kommentarer:

Jes sa...

Men är inte du på jobbet? Jättefina jeans, snyggt med orange mudd. Snygg modell.

Tyrvi sa...

Snygga byxor! Och muddjeans är bäst när de blir så stora att de ska gå på pottan själv :-)

Cecilia sa...

Tjusigt! Å jag som blir så glad av orange. Kanske ska slänga mitt gula projekt i väggen och klippa i orange istället. Det brukar gå bättre :D

Gekko sa...

Tack! Är faktiskt väldigt nöjd med den nu som Gullklumpen gått runt med den hela dagen.

Jag har slutat jobba nu... Byxorna sydde jag dock igår kväll mellan läggning och Heroes.

Cecilia: vadå för projekt? Byxorna eller nåt nytt?

Cecilia sa...

Tänkte på min gula huvtröja till store sonen. Det går framåt dock, men aldrig så fort som man vill :D

Thea sa...

Sablar, ruggigt snyggt!
Gillar verkligen din modell. Undrar om det var dem jag sydd muddjeans av? Är de i sånt fall rätt vida i originalmönstret?

Gekko sa...

Tack!
Grundmönstrets byxor är jättevida. Efter att jag ändrat lite har det dock blivit en riktig favorit...

Thea sa...

Hur ändrar du då? Jag menar, man vill ju inte att de skall vara för små i midjan ändå?

Gullklumpen ser otroligt cool ut på bilden!

Gekko sa...

Tack Thea! Tror hon kände sig cool själv också... Jag minskade på bredden hela vägen i sidosömmen, klippte till kanske en halv cm innanför kanten av mönstret. Men då syr jag ju med väldigt liten sömsmån på overlocken. Den känns fortfarande bred. Hade inte vågat göra på det sättet om jag inte hade sett hur breda de bruna blev på henne:-D

stora lilla j sa...

Jättesnygga jeans! Så fint du fått det med fickorna- jätteimponerad!

Gekko sa...

Tack! Och kul att du gillar fickorna. Nöjd själv också, för en gångs skull... Och Gullklumpen gillar de också!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no