fredag 21. september 2007

Veckad kjol till underbar tjej!


Min underbara brorsdotter A fyller 5 år snart. Vi kan tyvärr inte komma i hennes kalas men har fått några fina dagar tillsammans i Norge nu. Första dagen hade vi till och med snö! Jag chansar på att vare sig A eller hennes föräldrar kikar in i bloggen innan den stora dagen!

Kjolen är sytt ur samma mönster som dessa. Det är kul att sy sånt man sytt tidigare, det går så fort och smidigt och man vet att resultatet blir bra. Men denna gång gick det lite väl fort. Innan jag skulle sy ihop sidosömmarna märkte jag att jag sytt motvecken på ena kjolvådens nedre del istället för den övre! Tur att jag såg det innan jag sytt ihop den!
Kreationen sys med en främre och bakre våd som är identiska, med två symmetriska motveck. Jag sydde i ett 1 cm brett resårband i en kanal istället för att som i mönstret sy fast resåren. A är en smal liten tjej så det är nog bra att kunna reglera resåren efter behov. (Vilket får bli mammas uppgift då jag inte är där när hon får den.) Namnbanden hade jag glömt i Sverige så det får sys på vid tillfälle.

Mönster: Ottobre Design nr 4/07 i storlek 104.
Material: Röd smalspårig manchester med rosa tryckta prickar från Stoff och Stil (finns i jul-/hemtextilkatalogen). Brett resårband i midjan.
Glädjesmoment: Kul att få sy till min favorit-A! Har tänkt länge att jag vill sy till mina brorsbarn, de är ju mina älsklingar!
Läskigt: Kommer A att gilla den? Hon verkar veta vad hon vill ha den tjejen!
Maskinval: Hade inget val, var hos mamma och fick ta hennes gamla trotjänare, en Bernina som nog är äldre än mig men som går som en klocka!

4 kommentarer:

Jes sa...

Vilken sött kjol. Den nya ägarinnan kommer garanterat bli nöjd. Hoppas ni hade det bra i norge :)

Gekko sa...

Norge var underbart! Alldeles för kort tid bara... Som alltid. Nu lär det ju dröja innan vi får åkt tillbaka. Men Gullklumpens vintergardrob är uppdaterad med kvalitetskläder från brorsan och brunostlagren är fyllda.

Cecilia sa...

Klart flickan kommer gilla kjolen, den är ju så läcker. Ibland får jag lite craving på att sy tjej-grejer. Som tur är så har jag en brorsdotter själv.

Vad köper du för vinterkläder till tösen?

Gekko sa...

Det är ju kul att få sy både och, bara riktigt flickiga kläder skulle vara lite tråkigt tror jag...

Nu köpte vi massor av ylleunderställ och yllestrumpor, en bra mössa. Sen köpte vi en bra vinteroverall som var bäst i förra årets norska test. Riktiga helylle funktionskläder att ha ute. Riktigt norskt med andra ord! Det mesta Reflex´ eget märke, som är den butikkedja min brors butik ingår i. Sen säljer han Katvig också, så lite sånt köper vi också. Så bekvämt att känna att man stödjer släkten genom att köpa snygga kläder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no