lørdag 22. september 2007

Tröja med täcksöm




Gullklumpen har visst inte så stor tröjgardrob insåg jag när jag plötsligt fick plocka undan många tröjor som blivit för små. Egentligen hade jag velat sy en enfärgad brun till fröken, men den bruna stretchjersey jag har från Stoff och Stil är lite grå i färgen så jag tyckte att det blev lite tråkigt. Istället fick det bli en färgklick med cerice kantning och dekorstickning. Mönstret har jag hämtat från Ottobre Design 4/07, en vanlig enkel tröja med sprund bak.
Tro det eller ej, men jag har knappt gjort en ändring i mönstret! Bara gjort den lite smalare (vis av erfarenhet) och gjort momenten i min egen ordningsföljd. Jag sydde alltså en smalare variant av storlek 86 och misstänker att den kommer vara rätt så stor för Gullklumpen nu. Hon är ute och seglar med sin pappa så hon har inte kunnat testa den än. (Hon verkar förresten ha kul i båten, de ska vara på killsegling i tre nätter. Jag hörde hur hon skrattade och pratade i bakgrunden när jag pratade med hennes pappa tidigare idag.)

Detaljsömmarna är sydda med min CoverPro. Vi börjar bli kompisar nu! Dekorstickningarna i ärmsömmarna och fållen nederst är sydda med smal respektive bred tvillingsöm där baksidan av sömmen är den synlige. Det enda jag fick sprätta upp denna gång var halva fållen. Men det var för att en tråd snurrade sig in i sömmen så det blev fult. Nu har jag börjat fatta hur jag ska sprätta också. Tidigare tog det grymt lång tid!

För att kunna vika upp ärmerna snyggt vek jag in kantbandet dubbelt på baksidan också. Enligt mönstret ska man inte göra det men jag tycker det blir mycket snyggare. Det är värt lite extra pill! Kantbandets synliga söm är sydd med smal tvillingsöm på CoverPro.

Mönster: Modell nr 6 i Ottobre Design 4/07 i storlek 86, gjord lite smalare.
Material: Brun stretchjersey från Stoff och Stil, rosa stretchjersey från samma ställe till kantningen. Tryckknapp överst i sprundet bak.
Glädjesmoment: Täcksömmen blev snygg utan att maskinen strulade! Kantningen blev snygg, och sprundet blev ju bra, jag är nöjd helt enkelt!
Maskinval: Overlock till att sy ihop sömmerna. CoverPro med bred och smal tvillingsöm till stickningar. Namnbandet syddes fast för hand över fållen nederst.
Inställningar på CoverPro: Trådspänning 4-4-3, stygnlängd 3,5, differentialmatning: 1,0
Inspiration: Till just kontrastfärgen cerice (som annars inte är min färg) från Thea, tack!

12 kommentarer:

Jes sa...

Gud vilken snygg tröja, blev jättefint med rosa kant. Den kommer O bli jättefin i.

Thea sa...

Jättefin!! Jag gillar färgkombinationen så! Gillar du S&S tyg till tröjor? HAr funderat på det men inte testat än.

Gekko sa...

Tack till er båda!
Just nu gillar jag tyget till tröjan, men det återstår ju att se hur det är efter några tvättar. Kan återkomma med en recension om du inte hinner sy själv först!

Anonym sa...

Hittade hit i dag av en slump och är imponerad av det du syr. Tröjan med täcksöm skulle jag vilja ha själv fast det får bli i en större storlek då ;=) Jag sydde mycket när mina barn var små nu blir det mest stickat men blir inspirerad att sätta mig vid symanskinen efter att ha kikat runt här.

Gekko sa...

Vad kul att du hittat hit Boel! Har du en egen blogg så man kan kika tillbaka?

Majtjho sa...

Så fin tröjan blev, brunt och rosa är snyggt ihop. Är det det tjockare trikåtyget från Stoff o stil är det kanon. Fast jag brukar tvätta allt innan jag syr.

Carolina sa...

Jättefin tröja!
Har du något tips på hur man gör för att undvika hoppstygn på Coverpron?
Jag lyckas inte att sy snygga stickningar över sömsmåner *surar*

Gekko sa...

Tackar!
Skönt att höra att det funkar efter några tvättar Majthjo. Jag har tvättat det först, är inte så noggrann jämt men just det gör jag alltid=) Däremot har jag ingen erfarenhet utav hur det blir efter många tvättar.
Carolina: jag vet inte!! Det är så störigt, jag fick jättemycket hoppstygn först. Ville bara gråta där när jag sydde de orangerandiga byxorna. Sen vet jag inte vad jag gjorde men de slutade! Nu är jag livrädd för att de skall komma tillbaka, för jag vet ju inte vad jag gjorde som gjorde skillnad. Testa att trä om från början, ta ut och sätta i nålarna (eller byt), ändra trådspänning, differentialmatning och stygnlängd. Men det har du ju säkert testat redan? Idag sydde jag ner en sömsmån i ett par byxor med trippelsöm, den blev ok men har en tendens till hoppstygn på ett par ställen. Surt!

SNUX sa...

superfin! Ser du har gjort det litt anderledes enn mønsteret med trykk-knappen? jeg skjønte ikke helt hvordan man skulle få knappen på plass over fem lag trikot (dobbel mudd x2 pluss vanlige stoffet i genseren), så jeg trøblet litt med det, men ser jo mye bedre ut sånn som du gjorde det. :) Og halsen ser bedre ut enn min og:).

Gekko sa...

Snux: har jeg gjort det annerledes enn mönsteret? Det visste jeg ikke:-D Trodde seriöst at jeg fulgte mönsteret akkurat på knappen bortsett fra at jeg tok mindre enn 3 cm utenfor kanten. Hvordan har du gjort det da?

underbarn sa...

Jättefin! Sprundet blev så mycket bätte på din! Hur gör du med änden av muddkanten? Jag menar den lilla lilla biten som är precis efter knappen. Har du sicksackat över änden eller lämnat den som den är? Jag har vikt in min och sytt fast den för hand...men det gör ju att det blir lite tjockt just där och då blir det inte så mycket plats att välja var knappen ska sitta.

Gekko sa...

Underbarn: Jag smygsydde nog in änderna någon mm för hand. Lite pilligt och det kunde ha blivit snyggare men klart godkänt. Det lämnar iallafall lite mer utrymme för knappen.

Kul förresten att du hittade tröjan så långt bak i bloggen som den var!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no