tirsdag 4. mars 2008

Det var länge sedan...


...jag sydde en hoodie. Nu var det dags igen. Dels har jag länge tänkt att Gullklumpen behöver en velourhoodie att glassa runt i, dels behövde jag en testvariant att testa lite förändringar av mönstret på. Den blev som jag tänkt mig, och nya hoodien har blivit lite av en favorit här hemma. Den är ju perfekt att ha som förstärkning utanpå en t-shirt och jättebra som biljacka, det är ju mycket lättare att spänna fast i bilstolen om man inte har en bylsig overall.

Arbetsordning:
1. Sy axelsömmar.
2. Sy i ärmarna.
3. Sy ihop huvan räta mot räta, sy på den.
4. Sy arm- och sidosömmar, på den sidan där knytbandet i sidan skall knytas på utsidan sys det in i sömmen redan här. Bandet läggs då mellan fram- och bakstyckets rätsidor.
5. Sy ihop armmuddarna till rundlar och sy fast de i ärmsluten.
6. Sy av hörnen i nederfållarna.
7. Fålla omlottdelarna och nederkanterna i en söm, då börjar jag på ena omlottdelens övre kant, följer den ner, fortsätter längs nederkanten och sen upp på andra omlotten.
8. Kanta omlottdelarnas överkant och huvan i en söm som börjar och slutar i knytband.
9. Sy fast inre knytbandet överst i ena sidans sömsmån.

Material: Hmmmm, misstänker att jag köpte velouren på Syfestivalen för ett år sen. Orange mudd från Stoff och Stil.
Mönster: Eget, str 86.
Maskinval: Overlock att sy ihop, coverproen med kantbandspressarfot att sy på kantbanden, smal tvillingsöm på samma maskin att fålla med.
Kul: Att mina ändringar blev som jag tänkt mig och att jag är så nöjd med hoodien!
Tråkigt: Att sidosömmen ser bubblig ut på bilden, den är inte så irl men nu ligger den på tvätt så jag kan inte ta en ny bild ikväll.

Titta förresten på Gullklumpens kjol. Den är storlek 4-6 månader och inköpt på en stor kedja. Fatta att hon fortfarande kan använda den! Det kallar jag prisvärt.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Länge sen vi sågs också! Nu är vi friska-igen. Supersnygg hoodie och tyget var väldigt härligt tycker jag. E och A använder
"****-fleecen" (E:s term) ständigt och jämt!

Carolina sa...

Jättefin! Hoppas du håller dig frisk och att Gullklumpen är på bättringsvägen :)

Vad menar du när du säger att du syr av hörnen?

Anki på sytt/vurm sa...

Vilken kanon fin!!!!!
Nu måste jag verkligen sy hoddisar till mina flickor oxå :)
Och kjolar, ja de passar ju nästan hur länge som helst, shorts har oxå lång användartid.
Men det är klart små barn växer mest på längden.

Dr. Gill sa...

Nydelig! Både tøy, modell og jenta :) Du står på med uttalige prosjekter! Beundringsverdig!

Thea sa...

Så jättefin den blev! OCh dottern sin är verkligen jättegullig i den. Hon passar i de färgerna. Roligt också när ändringar blir bra när man testar dem.

Jenny sa...

Jättefin modell och härliga färger, och tack för en väldigt utförlig beskrivning :-)

Ellilo sa...

Vilket härligt tyg! Fin modell också.

Botilda sa...

Jättefin - både hoodien och Guldklumpen! Nu blev jag (äntligen?) inspirerad att sy en egen. Sprallin älskar huvor sedan en tid tillbaka så det blir perfekt.

Hoppas all vinterkräksjuka har försvunnit nu!

Cecilia sa...

Verkligen urtjusig, härliga färger och hon är ju så bedårande söt :)

Tea-Louice sa...

jag har otryckta baby-bodys till salu, om det skulle vara intressant? Kolla min blogg för mer info.

Jes sa...

Va fin den va, vilken underbar färg det var på veloren, vilka är ändringarna mot förr? Lilla O är verkligen för söt, det skulle va så roligt att träffa henne snart inte minst för K, tror de skulle ha jätteroligt i hop. Beställde tyg från Stoff & stil i dag, skicka tillbaka en grej som blev fel & vips så blev det flera saker som kom till på ordersedeln som jag igentligen inte har råd till men jag kunde inte låta bli bla. den oranga frotte´n :)

Jes sa...

Lilla Hund: Vill inte verka gnällig men det vore trevligt om du även kunde kommentera det Gekko har sytt när du lämnar en kommentar.

mustafa sa...

härlig hoodie, man vill själv ha en sån att gosa in sig i. jättefin i kombo med kjolen!

á Yeliqa sa...

Vilken härlig hoodie. Kan inte låta bliatt älska färgerna

Gekko sa...

Karin: vi är sjuka:-( Fast det skulle vara himla kul att träffa er snart!

Carolina: jag vet inte helt hur jag skall förklara, jag skall försöka fotografera och förklara ordentligt:-)

Då ser jag fram emot att se hoodies hos Anki och Botilda! :-D

Gryda sa...

Dette tror jeg kanskje må være min favorittGekko. Så fin modell, og så fine farger!

Gekko sa...

Takk Gryda! Det er nok en av mine favoritter også! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no