torsdag 20. mars 2008

Mitt hemlispaket till Muldebaer och ett linne.



Min hemlis i omgång 3 var Muldebaer. Kul att lära känna hennes blogg bättre, ju mer jag läste ju mer kände jag att vi har mycket gemensamt vad gäller smak och tycke. Dessutom är det en blogg att bli glad av!

Vad som fanns i paketet kan ni ju läsa om här, jag tänkte mest blogga om linnet jag sydde. Bilden av paketet har jag lånat av mottagaren. Fuskigt eller hur? Av samma retrotyg som fanns i paketet har jag sytt en klänning som jag kommer blogga om snartsnart!

Linnet då. Temat var bad vilket känns lite svårt men samtidigt kul då det ger en försmak av sommaren! Den kommer ju komma någon gång eller hur? (Här var jag sitter är det över en meter snö och full snöstorm just nu.) Jag kände väldigt tidigt att jag ville sy något med en applikation av en anka. Gullklumpen älskar sina badankor så det kändes som en kul grej. För ett tag sedan råkade jag använda en turkos spillbit att sy en orange provtäcksöm i. Det kändes som en fräsch kombination så jag kände att det och ankan fick vara utgångspunkten för mitt badalster. Efter lite funderingar bestämde jag mig för att göra ett linne med kuvertringning. Mönstret tog jag från en body i Ottobre, som ändrades till att få t-shirtslängd. Applikationen gjorde jag med stöd från KokaLals tutorial. Fast till skillnad från i hennes tut gjorde jag applikationen innan jag sydde ihop tröjan.

Arbetsordning:
1. Gjorde applikationen.
2. Sydde på kantband i halsringningen separat på fram- och bakstycket.
3. Lade bakstycket med avigsidan mot framstyckets rätsida så att huvudändarna ligger mot varandra. Axelpartierna skall överlappa varandra så att man får en lagom stor öppning för huvudet.
4. Sydde en hjälpstickning genom de överlappande axelpartiernas sömsmånar.
5. Kantade ärmöppningarna (lite trixigt där man syr kantband över kantband men det gick!). Jag gjorde en dekorstickning i kantbandet här.
6. Sydde ihop ena sidosömmen.
7. Fållade nederkanten.
8. Sydde andra sidans sidosöm.
9. Sydde på namnbandet och tejpade över det för att inte avlöjas direkt.

Mönster: Ottobre, jag minns tyvärr inte vilket nummer ändrat efter eget tycke. Storlek 80.
Material: Turkos stretchjersey till linnet, orange stretchjersey till kantband, båda från Stoff och Stil. Till applikationen vliesofix, totally stable (från Bibbis Textil), gul velour från Hilco, kan köpas hos Nea Nobelle, orange velour från gömmorna.
Maskinval: Vanliga symaskinen till applikationen, overlock till att sy sidosömmar, coverpro till fåll och kantband. Jag har inte med inställningarna hit till Norge tyvärr.
Kul: Att jag blev nöjd och att Muldebaer verkade nöjd!

8 kommentarer:

Dr. Gill sa...

Nydelig! Kjempefin applikasjon :)Fine og sommerlige farger. Lengter etter sol og varme.....

Thea sa...

Nejmen vilket gulligt linne!! Vilken bra idé. Så somrigt och badigt. Kucka, var det första ord min äldsta dotter lärde sig, så det har varit många badankor i vår familj!

Carolina sa...

Jättefint!
Riktigt härliga färger ;)

Vindling sa...

Jättefint! Verkligen somriga färger som man blir glad av.

malin sa...

Jag älskar kuvertringningen! Det var så snyggt! Och vilka somriga färger! Här har vi inte ens vårkänslor ännu, dryga metern snö, och dessutom så snöar det för fullt ute nu...

OttoPippi sa...

Underbart!! Och nåt av de första orden som en av mina tvillingtjejer sa var KaKa! Dvs fågel! Även badankor :) :) :)
/Lisa

Jes sa...

Linnet va superfint, snygg färgkombination. Hela paketet du skicka va fint.

Gekko sa...

Kul att ni gillar gakk-gakken!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no