onsdag 5. mars 2008

Tjusig grannmatchning


Grannen till hon som beställde den senaste A-klänningen jag sydde tyckte att den var så fin så de ville ha en liknande till sin flicka. Jag känner mig stolt! Här är resultatet, hoppas den blir till belåtenhet!

Arbetsordning:
1. Klipp ett 8 cm djupt sprund mitt bak.
2. Sy ihop axelsömmarna.
3. Kanta sprundet. Jag viker kantbandet och syr fast med en söm utan att nåla (jag gör alltså inte som jag tvingades göra i skolan...). När jag kommer till botten av sprundet viker jag bakstycket så att sprundets kantar ligger på en rak linje, då syr man bara kantbandet på utan att behöva svänga det.
4. Sy en sned stickning på kantbandet längst ner i sprundet, då ligger det snyggt. (Syns på bilden från avigsidan där man även ser storleksetiketten)
5. Kanta resten av halslinnimgen.
6. Kanta armöppningarna.
7. Sy sidosömmarna.
8. Kanta nederkanten.
9. Stick ner kantband och sömsmån överst i sidosömmarna.
10. Sy fast band för knappen i halslinningen.
11. Sy fast knappen.

Mönster: Meedom form 1.5 med A-form, storlek 80.
Material: Gardinlängd köpt för ett drygt år sedan, jag minns tyvärr inte riktigt var. Naturvit snedslå.
Roligt: Att ett av mina alster har väckt en önskan!
Maskinval: Overlock, vanliga maskinen att sy på kantbanden med.


Jag lurar med en bild av flickan som fick den förra klänningen, alltså grannen till hon skall få denna. Hoppas på bild av de två tillsammans sen!

18 kommentarer:

Dr. Gill sa...

Så fin den ble! Og så stilige lapper! Gjennomført og proft!!

Jes sa...

Gillar verkligen den klänningen,hoppas du får en bild där båda är med. Den första klänningen blev ju jättefin på tjejen.

Thea sa...

Jättefin! Det är bara så härliga färger på det tyget. Roligt att den gav mersmak!

Korten blev verkligen snygga också. Gillar dem skarpt! :-)

Carolina sa...

Jättefin och det är så kul med dina utförliga beskrivningar, jag lär mig massor :)
Funderade just på om korten var nya ;)

Tanjis sa...

Vilken jättefin klänning och supergullig fotomodell! :)

Har precis hittat till din sida och tycker att den är toppen!

Gulligan sa...

Jättesöt, presic som de andra..

Cecilia sa...

Ännu en fin klänning, jag ska nog ge mig på lite bomullssömnad snart hoppas jag. Måste uppmärksamma dina kort också, hur läckra som helst :) Jag gillar blommor.

Jes sa...

Jag missade ju dina kort, de blev ju jättefina :)

Gekko sa...

Tanjis: välkommen hit, jag skall kika lite hos dig också:-)

Kom på det nu att jag inte nämnde korten, jag får kanske blogga separat om de... Jag är jättenöjd iaf.

Cecilia: det är så skönt att varva med lite bomullssömnad, jag hade nog glömt bort det där ett tag!

á Yeliqa sa...

Klänningen är ju helt bedårande och jag förstår att grannfrun vville ha en hon också.

Vindling sa...

Supersöt klänning. Blir så sugen på att pyssla ihop något när jag är in och kikar hos dig, men just nu tryter orken så jag hamnar i soffan på kvällarna istället. Ska försöka få lite virkat ikväll, så känns det som man får något gjort i alla fall.

GOBLIgobli sa...

Fina kort och klänning!
Kollade faktiskt på just de där blommorna på vistaprint när jag bökade med korten.

gosi sa...

Alltid lika roligt när ryktet sprider sig i form av en ny beställning...inte konstigt med tanke på den söta klänningen! Får inte glömma att kommentera dina fina etiketter!

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Jättesöt! /Karolina

DORIS DAISY sa...

MEn hallå, vilken fin klänning! Jättefint tyg. Hoodien här under var åxå himla fin! Jag har ingen inspiration alls att sy. Det är mycket jag vill sy, men jag ids inte. Hoppas snart inspirationen återvänder!

Anonym sa...

Lämna ditt paket på posten i dag, efter som det gick som paket så tar det 2-3 dagar innan det kommer fram till dig, så tidigast onsdag borde du ha en avi i brevlådan :)

/Din hemlis

JNYdesign sa...

Hejsan vännen!

Jättefin klänning men jag fastnade för dina kort. Är de från Vistaprint? Jag tyckte att de var jättefina.
Ha det gott Kram Jenny

Gekko sa...

Korten är från VistaPrint, jag får nog blogga om de har bara inte kommit till skott...

Hemlis: vad otroligt spännande!!!! Hoppas hoppas hoppas att det hinner fram innan jag åker bort på torsdag och blir borta i tre veckor!! Jag kommer hänga vid lådan imorgon! :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no