lørdag 22. mars 2008

Retro klänning till Italien


Jag hittade ett underbart retrotyg på ett loppis och kände genast att det skulle vara perfekt för min hemlis. Så i Muldebaers paket fanns en bit av detta underbara tyg. Fast jag måste medge att jag aldrig skulle kunna ge bort en sån bit om det inte fanns tillräckligt för mig också!

Mitt första alster i tyget (det finns mer av det) fick bli en A-klänning till en liten tjej som bor i Italien. Vi var där och hälsade på förra helgen och ville givetvis ha med oss något litet. Vi hade förstått det som att föräldrarna saknar det svenska barnklädsmodet så vi vågade oss på något åt retrohållet utan rysch-pysch (det verkar finnas så det räcker i Italien).

Klänningen är i mitt vanliga mönster fast denna gång med knyt i nacken. Den var lite för stor så jag har ingen bild av den på sötnosen än. Arbetsordning kan du se här med undantag för knytstängningen i nacken.

Mönster: Meedom form 1.5 med A-form, storlek 68.
Material: Retro tyg från loppis, orange snedslå.
Roligt: Att tyget gjorde sig så bra till klänningen, sen verkade mottagaren gilla sin klänning (eller i alla fall föräldrarna)
Maskinval: Overlock, vanliga maskinen att sy på kantbanden med.

21 kommentarer:

Jenny sa...

Jättehärlig - en klänning hade jag också i tankarna när jag såg tyget, men jag får se vad det blir, jag har lite annat som måste sys färdigt först :-)
Tyget är verkligen underbart!

Jes sa...

vilken underbar klänning!!! Jag bara älskar tyget så fint, blir lite avis :) Hon kommer ta italienarna med storm i den.

malin sa...

Men vilket underbart tyg!!! Det gjorde sig verkligen jättebra till klänningen! Det verkar som att jag nu väntar en liten tjej (har fyra killar!) så snart får jag också tillfälle att börja sy klänningar :)

Dr. Gill sa...

Så nydelig stoff og kjole! Friske og glade farger!

Gulligan sa...

Fin klänning och tyget är helt underbar, såå fina färger!!!

mustafa sa...

grymt tyg! det gör sig väldigt bra på en klänning. jag är djupt avis.

OttoPippi sa...

Kan bara hålla med alla föregående kommenterare! VILKET TYG!!! Ett sånt som man blir glad av. Får glitter i själen av. Och tycker att det är vår fast det är 10 minus ute av! Förstår att du vill ha en bit av det för dig själv också! :) :)

mamma i nord sa...

Oi så flott stoff du har funnet.
Er en smule missunnelig på alle dere som har muligheten til å finne slike skatter.
Kjolen ble iallefall råflott.

florin design sa...

Vilket underbart tyg som fått blir en kanonfin klänning!!!! Förstår att du inte hade kunnat skicka iväg tyget om det inte räckt åt dig oxå!

Katarina Nimrodsson sa...

Hej

Var ute och kikade runt på sy sidor och kom till din oj så fina kläder du syr
Jag vill lämmna ett avtryck att jag varit här

katarina

Botilda sa...

Underbara färger! Verkligen härligt tyg som kommer till sin rätt i det enkla klänningsmönstret.

OttoPippi sa...

Hej igen Gecko! Vilken av Meedoms böcker är det du har använt till denna modell? Är det Börnetöj 0-3 år eller?

Anonym sa...

Superfint!

SNUX sa...

Dødskult stoff! love it, love it!!

Anonym sa...

Härlig klänning, gillar verkligen din modell, har kanske sagt det förr men det kan nog sägas igen.

Gekko sa...

Tack alla för sköna kommentarer! Jag sitter just nu och syr några till för försäljning ocg njuter av tyget! :-)

Malin: grattis!!!! Vad roligt! Såna klänningar är så roliga att sy också!

Katarina: välkommen hit! :-)

Ottopippi: Precis den boken, mønstret är bra! Tänk bara på att klippa utan sömsmån i armhål, nederkant och halslinning om du tänker kantband. Och strunt i att jag säger detta om det är en självklarhet för dig;-)

OttoPippi sa...

Ingen fara! Än så länge är ingenting självklart för mig :) :). Tack för tipsen! Det brukar ju stå i beskrivningarna, men gör det inte det kanske jag inte tänker på det! :) :) :) Har förresten börjat provsy på mina nya mskiner nu... Jättekul!!

Hello sa...

Blir grymt avundsjuk på det där tyget varje gång jag kikar in. Det är bara så fantastiskt fint!

Bravo sa...

Hei Gekko!
Lurte på om jeg kunne stille deg et overlockspørsmål, jeg nå. Jeg ser på maskiner nå, og så langt jeg har sett er vel Husqvarna Viking de eneste som har friarm og god plass til høyre for nålene, som en "vanlig" symaskin. Lurer derfor på om du fortsatt er fornøyd med den du bruker, evt hva du er misfornøyd med.
Og coverproen - er du fornøyd med den?

Bravo sa...

frekke meg, glemte å kommentere kjolen og stoffet. Skriver under på de andres meninger her- heelt fantastisk tøy og superfin kjole. Blir glad av bloggen din!

Gekko sa...

Jeg er veldig veldig fornöyd men min Huskylock 910 men må samtidig si at det er den eneste overlockmaskin jeg har testet. Den tuller aldri og syr alltid pent, selv om jag skulle glemme å stille om diff.matingen. Og så liker jeg at man kan stille om til rullfåll och flatlock lett. Den anbefales! Den är litt dyr, den finns i billigere versjoner men de vet jeg lite om. Jeg hadde jo flaks og fikk låne min maskin:-)

Coverproen er jeg fornöyd med men den er også litt av et hatobjekt noen ganger. Det er mulig jeg ikke kan den bra nok. Til å lage fine fåller er den utrolig bra og kantebånd blir veldig fint når den bare ikke tuller og det gjör den litt for ofte for tiden!

Håper dette er svar på spörsmålene dine! send meg en meil ellers!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no