mandag 25. mai 2009

Lantligt i storstan!

Det mjuka och härliga landskapstyget passar så bra till bodys! Sen är det ju rätt kul att man kan välja så många olika färger till kantbanden. Här har jag valt rött men kunde lika gärna tagit gult, orange, vitt, blått, ja nästan vilken färg som helst. Förutom turkos då!

Bodyn är i långsmal modell med kuvertöppning. Alla kantar är avslutade med röda kantband i interlock. Nästa helg kommer två stycken finnas på Galleri Hemsytt i Stockholm. Om du är i faggorna så får du gärna komma förbi och kika på alla snygga alster som kommer finnas där. Elva små märken, alla med hemsydda barnkläder! Tyvärr kommer inte jag kunna vara där utan jag har annat för mig i samarbete med Lilla W i Karlskoga på lördag. Jag återkommer om det!

Material:
Lanskapstyg från Jofotex, röd interlock från JNYdesign.

Dagens tips:
Det kan vara svårt att få lagom stretch på kantbandet på just kuvertöppningar. Jag använder ju kantbandsapparaten på coverpro och i min erfarenhet är det svårt med Stoff och Stils mudd. Den drar lätt ihop tyget för mycket så att det inte blir snyggt, syr man på kantbandet för löst håller det ju inte ihop halsöppningen på ett bra sätt, så det går ju inte heller. Jag tycker det fungerar bra med interlock samtidigt som jag ställer upp differentialmatningen lite, 1,5 kan vara lagom.

12 kommentarer:

Skaparmani sa...

Fint, önskar jag hade en sån liten att klä....

Thea sa...

Jag har ju sett dem irl. Kan inteyga att de är fina... Brukar också ha interlock till bopdies just för att det inte drar sig så mycket då.

SiriR sa...

Kjempefin. Det stoffet er herlig!
Og takk for enda et sytips:)Skulle gjerne hatt en coverpro..

MinaMirakel sa...

Jag använder oxå interlock till bandkantning det brukar bli tunt och smidigt då./åsa

Lallis/Helene sa...

Fin body! Landskapstyget tröttnar man aldrig på.
Har nyligen sytt en body men kuvertringning och använde också interlock från jny och det blev riktigt bra.

sygryn sa...

Jättefin!! Jag har precis köpt en coverpro, och en bandkantare. Har inte hunnit använda den än.....men jag kan tänka mig att jag kanske kommer att fråga lite när jag är på gång. Hoppas att det är okej!?

Retro Elephant sa...

Väldigt fin!

//Lina

Mimmi sa...

Helt klart dags att fylla på lagret med lite mer interlock i blandade färger. Tack för tipset!

Åsa Tidqvist sa...

tyget är verkligen hur fint som helst, jag tror aldrig man tröttnar på det.... =) och just med rött till!

Jes sa...

Jättefin!!! ska tänka på ditt tips nästa gång jag syr body.

6-barns mamma sa...

Tycker du gör så fina saker, dock är jag dålig på att komentera det.

Gekko sa...

Sygryn: klart det går bra! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no