lørdag 6. september 2008

Kinatröja


OS var i full gång då jag påbörjade denna tröja och det första min fine man sa när han såg den var "Åh, en Kinatröja!" Jag hade verkligen inte tänkt på det men det är ju helt sant! Mille ser dock inte ut som en kines ut med den på utan ser ut som en fliropp som vanligt!

Jag experimenterade lite denna gången. Jag ville göra något roligt med raglanskärningarna fast ändå behålla det enkla med rött och gult. Till slut föll valet på att sy in dubbelvikt interlocktrikå i raglansömmarna. Det blev jättebra men var lite pilligt. Så här gjorde jag:
1. Klippte till remsar med 2-3 cm bredd, fyra stycken.
2. Vek de dubbelt aviga mot aviga, pressade.
3. Lade remsorna mellan ärm och båldel av tröjan, måttade hur långt ut de skulle ligga och hjälpstickade sen ihop de fyra lagren, ärm och fram- eller bakstycke räta mot räta med remsan emellan.
4. Sydde raglansömmarna. Jag var rätt noggrann och hjälpstickade och sen sydde raglansömmen på ett ställe i taget.
5. Pressade sömsmånarna inåt så att den röda remsan hamnar utåt mot armen. Detta är ju en smaksak.

Iövrigt sydde jag tröjan som jag brukar:
(1. Sy ärmar på fram- och bakstycke i raglanskärningarna.)
2. Sy på halsmudden, sticka ner sömsmånen om du vill/tycker det är snyggt.
3. Sy ihop arm- och sidosömmar på båda sidorna.
4. Sy på dubbelvikt mudd i ärmsluten och på nederkanten.
Sömsmåner pressas efter hand.
Tröjan har fortfarande inte fått någon namnlapp och blev dessutom lite för stor för min Mille. Fast bättre det än att den blev för liten! Jag kanske återkommer med en bild på min kines när han växt i tröjan!

Mönster:
Meedom str 74, form 1. Väldigt stor i storleken!

Material:
Gul Hilcointerlock inköpt från Nea Nobelle, röd interlock från Jofotex. De känns väldigt lika i kvalitén och är underbart mjuka och sköna!

Maskinval:
Overlocken att sy ihop, vanliga maskinen till hjälpstickningar.

Kul:
Att min crazy idé med röda remsor i raglansömmarna känns så klockren! Det kan komma flera såna!
Ser ni förresten att jag har min photoshop alive and kicking igen? Sååååå glad!

10 kommentarer:

Strömming sa...

Vad snyggt det blev med rött i raglansömmarna! kul ide!!

Helena sa...

Jättesnyggt! Kul modell.

Gryda sa...

Veldig tøff. Jeg kjenner et lite vindpust av nostalgia fra gymtimene på 70-tallet!

LinSar sa...

Va tjusigt det blev.Enkel men ändå något extra.Kanon fin!!

Kånkarong sa...

Vilken bra idé! Jag har gjort samma sak på klänningar med sneslå när ok och kjol är olikmönstrade men de är ju klart det är bra även på tröjor! Får nog prova det när jag syr med olikmönstrade tyger som jag planerar för landskapstyget med randiga ärmar... :)

mustafa sa...

passpoaler och revärer är underskattade.

Y sa...

jättesnyggt!! precis lagom mkt detaljer med de där röda revärerna!

Heilt spesiell sa...

Det gjorde seg kjempebra med de røde effektene!Tøft!

Thea sa...

Toksnyggt!
Och ja, jag är avis på din Photoshop!!

Gekko sa...

Heter det alltså revärer? För passpoaler är det väl inte då det inte är någon fyllnad? Och det känns inte som revärer heller, eller?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no