tirsdag 17. juni 2008

Kråkspark och satängsöm


Nu äntligen har jag tagit mig för ett tankeufo (eller vad man nu skall kalla ett påtänkt projekt som man bara skjuter på...)! Gullklumpen fick en jättefin lekfilt i välkommen-till-världenpresent av min mamma men traditionen tro är det bara en sån per familj så Mille fick ingen. (Gissa vem som kom på den dumme regeln? Precis, det var jag så jag kan bara skylla mig själv...) Jag ville dock att Mille skulle ha en egen också, det känns som en kul grej att spara till sötnoserna ev får egna familjer i framtiden. Nu i helgen var mamma här på besök då vi haft stort tvåårsfirande av min Gullklump och då lyckades jag få med henne på projekt Komponera Lekfilt.

Vi började förutsättningslöst med att lägga ut massor av olika tyger på golvet. Mina tankar var att:
-det inte skulle vara för blått
-det skulle innehålla rosa
Med facit i hand blev det väldigt blått och inget rosa alls men jag är nöjd ändå! I övrigt blev det mest secondhandtyger, det känns riktigt kul! Stoppningen blev en fleecefilt och baksidan är samma elefanter som på framsidan. Tygbiterna är applicerade på vitt lakansväv med fusksatängsöm. Efter att jag applikerat på alla bitar på framsidan sydde jag ihop fram- coh baksidan samt stoppningen med overlocken, vände rätt och stickade ner sömsmånerna med en orange kråksparkssöm. (Den är häftig tycker jag! Den plattar till tyget rejält och syns verkligen!)

Material:
Vitt lakansväv och begagnade retrotyger
Tyger från Ikea och Åhléns
Fleecefilt till stoppning

Sömmar:
Fusksatängsöm till applikationer: trådspänning 2, steglängd 0.5.
Gobligobli har gjort en bra förklaring till satängsöm.

Tips: Jag upptäckte att färgen på undertråden inte spelar roll när jag gör applikationer med satängsöm, smidigt! Det gäller ju givetvis bara såna projekt där baksidan inte syns.

Tack: Mamma for at du fikk meg til å sette i gang prosjektet og for at vi var kreative sammen! Alltid like artig!


9 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefint!

Thea sa...

Verkligen jättefin! Det är så kul med personliga lektäcken och den här blev ju otroligt charmig! Fina tyger...

Känner igen det där med dumma regler man själv lyckas skapa...

Anonym sa...

Verkligen bra idé! Jag är själv så såld på en del mönster och figurer och funderar på hur man ska få ha dem i sitt liv utan att de för den delen syns för mycket och inte hela tiden. Det här passar de kriterierna utmärkt! Undrar om jag är för stor för att få en lekfilt själv? o_O :-)

Gulligan sa...

Vilken kul idé!! Jättefin lekfilt!!!

Bravo sa...

Kjempefint teppe!
Og gratulerer så mye med jubilanten!! Jeg lurte på om du ikke skulle blogge litt om det snart, for som nevnt har vi jevngamle jenter. Store jenter nå:)

stora lilla j sa...

Åh så söt! Vilken jättefin filt att spara för framtiden! =)

Jes sa...

Vilken härlig filt, mille kommer att älska den så även han barn i framtiden :)

LilleLeo sa...

Det var utrolig flott! :)

Gekko sa...

Man blir väl aldrig för stor för en lekfilt? :-D

Bravobravo: takk i lige måde! Tenk at de har blitt så store da! Gullklumpen er liksom en jentunge nå og ikke en baby!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no