mandag 9. juni 2008

Solhatt

Hmmm, jag har så mycket att uppdatera bloggen med! Fast hur kan jag sitta vid datorn när vi har så skönt och somrigt? Här kommer en liten uppdatering iallafall. Vårt bagage har förresten kommit till rätta vad tur är!

Gullklumpen fick en ny solhatt precis före avresa till Brasilien och den var i användning i stort sett hela tiden, med matchande och omatchande outfits till. En mycket välanvänd sak! Jag hann även sy en börs och en blöjpåse i samma tyg, får se när jag bloggar om de.

Solhatten är av sorten beppehatt med mönster från Föräldrar och barn, modellen är enkel med kulle, mellandel och brätte i foder och yttertyg. Ytterhatten och insidan av brättet är sytt i ett tunt bomullstyg med vlieseline i brättet. Insidan av hatten är fodrad med vitt bomullstyg.

Arbetsordning:
1. Stryk på vlieseline på brättet.
2. Syr ihop mellandelens respektive brättets sidosömmar på inner- och ytterhatt.
3. Syr på mellandelen (som nu är en rundel) på kullen på ytter- och innerhatt.. Mitt tips här är att markera halvan av kullen och sen sy på hela rundeln utan att nåla. Det är bara att styra så att man ser att mellandelens två sidosömmar träffer de två markeringarna på kullen. Med rätt klippt sömsmån går detta galant! Det känns så häftigt när man utan en enda nål bara syr rätt på hela vägen och sen har man exakt med tyg så att det går ihop!
4. Syr brättet på mellandelen.
5. Lägger inner- och ytterhatt räta mot räta och syr ihop, lämna en vändningsöppning!
6. Vänd hattarna så att de ligger aviga mot aviga.
7. Sy ihop vändnigshålet genom att vika in sömsmånerna och sy en dekorstickning längst ut på brättet hela vägen runt.
8. Sy dekorstickningar i brättet med ungefär en pressarfotsbredd emellan. Anpassa till stickningen längst ut. Jag börjar i mitten och går symmetriskt utåt.

Mönster: Beppehatt, Föräldrar och barn nummer 6/07 .
Material: Mönstrat bomullstyg från Stoff och Stil, vitt lakansväv, mellanlägg.
Maskinval: Overlock att sy ihop delarna, stickningar ned vanliga maskinen.
Kul: Att hatten användes hela tiden, Gullklumpen sa genast till om vi glömde den!
Tråkigt: Att jag inte hann sy flera innan vi åkte, planen är att sy flera nu för att kunna matcha bättre!

13 kommentarer:

OttoPippi sa...

Den lilla gullklumpen har man ju saknat ett tag!!! Gud vad hon är söt!! Söt blev även hatten! Jätetfin! Skall själv ta och sy några så fort jag får tid. Och vad roligt att den uppskattades så :-) :-)

Vindling sa...

Det är verkligen kul att sy solhattar när dom uppskattas. Har själv sytt en hel drös de senaste veckorna och dom går alltid hem hos min lilla tös.

bronco sa...

Urgulligt! Både hatt och barn!

snork sa...

Åh vilken underbar bild!
Själv gjorde jag mitt första solhattsförsök för ett par veckor sedan, en beställning, och den blev riktigt bra! Finns att beskåda på bloggen.
Kram Linn

Bravo sa...

Å så søt hun var i den hatten! Kjempefin hatt!
Det stoffet har jeg også, og solhatter står jo på listen over ting som skal syes her i gården. Kanskje jeg rett og slett må dra en hermegås..? Eller vil du ikke det? (har ikke det mønsteret, da, så helt likt blir det vel heller ikke)

jejja79 sa...

kul med alla solhattar som det bloggas om, synd att mina två försök till en hyfsad solhatt har gått åt pipsvängen. Super att ha fått nys om en ny modell som verkar vara lite lättare att sy. Det återstår att se =)

Thea sa...

Hej och välkommen tillbaks!!
Jättegullig hatt och vilket fint kort! Gillar modellen skarpt. Sitter hon månne på pappas axlar??

Jes sa...

Vilken fin bild på lilla O!!! Hatten var jättefin, vilket fint tyg. Välkommen tillbaka :)

stora lilla j sa...

Så söt hatt, men den överskuggas av det söta leendet! =)

Anonym sa...

Jättesnygg!

Gillar verkligen att du skriver så bra kommentarer om projekten också.

Anonym sa...

Hej!
Ville bara säga att dina kläder är underbara! Jag hittade din blogg av en slump när jag googlade på "sy barnkläder". Nu tittar jag ofta in för inspiration =)

Mvh,Vero

Retro Elephant sa...

Jättefin hatt och blogg, hit kommer jag nog fler gånger :)

Gekko sa...

Bravobravo: klart du skal sy en du også! Stoffet er jo så herlig!

Thea: nej, det är faktiskt hennes brasilianske tio du ser kalufsen till! :-D En mycket populär tio!

Tack för alla trevliga kommentarer och välkomna ni nya! Så kul med nya namn bland kommentarerna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no