onsdag 4. juni 2008

Sovpåse


Först ut i min uppdatering kommer min sovpåse till Mille. Kanske inte så inspirerande nu i värmen, den gjordes i början av april för att ha under våren och kyliga nätter i Brasilien. Mille är en riktig sparkare, det här med att ha ett täcke över sig funkar inte så bra...

Sovpåsen är sydd i två lager med orange stretchfrotté som yttertyg och trikå som foder utan något extra värmande lager emellan. Mönstret är hämtat från Ottobre Design nr 5/06. Jag tog den minsta storleken och förlängde mönstret. Enligt mönstret skall man dela framstycket så att man klipper till ett ok och en undre del med ett dekorband mellan de två delarna. Jag gjorde min påse utan denna dekordel.

Arbetsordning:
1. Sy ihop yttertygets botten och innertygets botten var för sig med vändningsöppning i innertyget. Namnbandet syddes fast i yttertyget sidosöm.
2. Lägg yttertyg och innertyg räta mot räta och sy ihop axeldelar, ärmöppningar och halsöppningen i en söm.
3. Vänd påsen.
4. Sy dekorstickning .
5. Fäst tryckknapparna i axelbanden.
Klart!

Mönster: Ottobre Design nr 5/06, modell 7. Storlek 56/68, modifierat som beskrivit ovan.
Material: Orange stretchfrotté och trikå med tandmönster, båda från Stoff och Stil. Tryckknappar från Prym.
Maskinval: Overlock att sy ihop delarna, vanliga maskinen till stickningarna.
Kul: Den blev precis så skön och praktisk som jag tänkt mig. Nu har vi ju hunnit använda den mycket redan och det är nog inget jag hade velat förändra på...
Tråkigt: Att jag inte hunnit blogga om den tidigare, det känns lite konstigt att blogga om den nu i värmen men vi får nog användning för den även under sommaren skulle jag tro. Hoppas bara att vårt bagage dyker upp snart, tur att jag redan hade bilden! (Vårt bagage från Brasilien finns någonstans i världen, jag vet bara inte var. På någon flygplats eller kanske kanske i taxi på väg hem till oss?)

16 kommentarer:

stora lilla j sa...

Gud så fint med kombinationen tandtyg och orange! Är precis i taget med att knåpa ihop en sovpåse till bebis i magen, kul med inspiration! Satte du tryckknappar nedtill för blöjbyten?

JNYdesign sa...

Kul att ni är hemma igen, så att det blir lite aktivitet igen på bloggen, är lite trött på att se den där lilla fågeln.....
Hoppas att ni haft det toppen. // Jenny

Gekko sa...

Tack Jenny!

Stora lilla j: tack! Skall bli kul att få se hur din blir! Jag funderade på tryckknappar nedtill men har aldrig använt de på den köppåsen vi hade i början så jag struntade i det. Har inte heller saknat det men det beror ju på att vi mycket sällan behöver byta blöja på natten.

DORIS DAISY sa...

Hej och välkommen hem! Här har varit tomt ska du veta :o)

LinSar sa...

Välkommen hem!Kul att du är igång igen med gloggandet.Har salnat din sida när du varit borta.Har ju inte så små barn som du har(mina är ju 9 och snart 6)men jag tycker ändå att det är så kul att läsa om det du syr.Sy tips och inspiration om tyger.Ha det gott.

Gulligan sa...

Vad kul att du är tillbaka!! har saknat dina inlägg! Sovpåsen var jättefin!!!

Hello sa...

Välkomna hem igen! Hoppas ni snart får tillbaka bagaget!

Jes sa...

Den är jättefin jag har ju sett den på riktig innan ni åke :)

6-barns mamma sa...

Hej Gekko!
roligt att du är hemma igen, är så inspirerande att se dina alster på bloggen!
Hoppas bagaget snart är tillrätta.

JNYdesign sa...

När jag läste mitt meddelande nu lät det nästan som om jag var sur, men det var jag inte. Jag var lite ironisk med glimten i ögat att jag var lite less på fågeln, det hoppas jag att du försod...=) *-)

JNYdesign sa...

Förresten såg jag att du önskade dig mönsterkonstruktion för damkläder av Inger och någon till, jag har den, jag har aldrig använt, den, du får gärna låna den om du vill (Innan du köper tänkte jag om du vill först se om det är något du vill investera i)

stora lilla j sa...

Gekko: kul att höra, jag lyckades inte lista ut hur jag skulle få dit dem på ett snyggt sätt! Då struntar jag kanske också i dem ;-)

Sarah sa...

Du är utmanad på min sida

Anonym sa...

En sån hade jag behövt när Lill H var liten....Varför finns såna inte att köpa....

florin design sa...

Vilken fin!

Å roligt att du är tillbaks, har varit in och kikat mååånga gånger medan du varit borta...

Gekko sa...

Jny: klart att jag förstod! Bara roligt ju! :-D

Babything: jag har faktiskt sett de till salu, fast då är det nog mer typ babyproffsen och såna butiker. Eller så kan man beställa från Gekko! ;-)

p.o.s.e: oj vad tråkig jag känner mig som inte tycker att den sortens blogginlägg passar in i min blogg. Fast jag känner mig beärad över att bli utmanad! Bryter jag förresten alla tysta bloggregler nu?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no