mandag 30. juni 2008

Orange frottéshorts

Innan avfärd till Brasilien syddes dessa shorts i alla hast då jag insåg att Gullklumpen var helt shortslös! Jag har tagit ett favoritbyxmönster och kortat av. I bensluten kantade jag respektive fram och bakstycke innan benen syddes ihop i sidorna och innersöm. Ytterst svängde jag upp lite för att få den klassiska retrostilen. Det blev klockrent men syns tyvärr inte så bra på denna bilden. Överst en vanlig mudd.

Mönster:
Eget, str 86

Material:
Orange stretchfrotté och trikå från Stoff och Stil.

Inställningar på coverpro:
Kantband med kantbandsapparat: Trådspänning: 3-3-6, differentialmatning: 2.0, steglängd: 4.0. Stickning av sömsmånar med tvillingsöm: 3-3-6, differentialmatning: 1.5, steglängd 3.0. Pressarfottryck 8 mm till allt.

Äntligen:
Har jag lyckats blogga om ett mycket använt plagg som syddes någon gång i april! Då kändes det helt off season att blogga om och det är det nästan så det gör nu också!

Tråkigt:

Det är alltid kul att känna sig först med något och det gjorde jag när jag sydde dessa shorts! Nu har dock jättemånga sytt liknande känns det som. Och jag hann inte blogga om de först! Ingen stor grej men jag lovar att idén var helt min egen, ingen cred till någon denna gång!! ;-)

8 kommentarer:

Strömming sa...

Vilka snygga shorts! Älskar den orangea frotten!

Kalunji040 sa...

Jätte snyga! Jag ska också ladda upp med ett helt gäng nya kläder till Kalunji nu när hon bara växer ur allt. Shorts kan väl flickor ha. Särskilt såna fina som du sytt. Hur bestämmer du om du ska sy med sidsöm eller utan för hittils har sytt utan sidsöm, men tänkte förnya mig.

Ha en trevlig vecka

Jes sa...

Superfina!! Minns inte dessa men jag vet att du visade mig dem innan du åkte, jag mins ett par shorts men inte att de såg ut så :) Minnet är kort men gott.

sygryn sa...

Superfina! Jag älskar orange! Och dessutom stretchfrotté, måste kolla stoff och stil;)Skulle vilja sy ett par byxor till det lilla grynet.

Jag har följt din blogg ett litet tag, och inspirerats av det fina du syr. Nu har jag äntligen också börjat blogga, kika gärna in hos mig!

Anonym sa...

Stilige! Eg får masser av inspirasjon frå sida di!!

Kort og Søm sa...

Kjempe fine shorts! Har stoffet holdet seg godt etter vask??
Luret på om jeg skulle kjøpe det stoffet, men var litt usikker på kvaliteten.

Gekko sa...

Tack!

Nakiito: jag tycker ofta att det kan vara skönt utan sidosöm för att det blir en ev. skavande söm mindre. På dessa blev det dock snyggare med sidosöm för då kunde jag runda av nederst som på gamla tajta shorts från sjuttiotalet:-) Smakssak helt enkelt!

Sygryn: kul att jag inspirerar, jag ska gå in till dig och kika också!

Kort&söm: jeg har sydd veldig mye i det stoffet, også ting som har blitt vasket ofte, som töybleier som vaskes ofte på 60 grader og så törketumles og det holder seg godt!

Kort og Søm sa...

Så bra, da skal jeg jammen bestille det i litt forskjellige farger :O) Takk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no