fredag 20. juni 2008

Midsommarfin


Dagen före midsommar kommer jag plötsligt på att Gullklumpen inte har något att ha på sig. Eller så låtsas jag kanske att hon inte har det för att jag är så sugen på att sy en Mayablus. (Mille har ju inte heller något men inte kastar jag mig över tyggardroben bara för det.) Sanningen är nog den att jag blev så sugen på att kanta ett plagg med tyget jag använde till pyttelilla klänningen och fått för mig att det skulle vara snyggt till ett bruntrutigt tyg med broderade blommor jag har liggande. Att det blev just Mayablusen beror nog på att jag råkade se den hos Charleston när jag kikade genom hennes blogg här om dagen. Snygg!

Mayablusen är en vid blus med raglanärmar och knappning fram. Halslinningen är vid och rynkad med ett kantband utanpå (det är här det gröna tyget kommer in i bilden), det samma gäller armsluten. Mönstret kommer från Ottobre och jag tror att jag för en gångs skull inte ändrat någonting alls!

När jag var nästan klar med blusen började jag tänka på vad Gullklumpen skulle ha till. Ni märker väl hur välplanerad jag är? Det slog mig att det skulle vara snyggt med lite lösa byxor med omvänd färgställning, alltså gröna byxor med kantband i brunt i bensluten. Turligt nog hittade jag ett sånt mönster i samma Ottobretidning, bara att tuta och köra! Byxorna har resår överst, sprund i sidosömmen längst ner och kantband som knyts ihops i sidorna längst ner. Tyvärr hade jag ingen vit resår hemma, så det fick bli svart i brist på annat. Ambitionen är att byta resår när jag får köpt ny.

Mönster:
Ottobre Design nr 1/08, Mayablus och Candybyxor, båda i storlek 92.

Material:
Tunna bomullstyger från Stoff och Stil.

Skönt:
Att bara följa ett mönster och dessutom sy kläder med en del smådetaljer. Det är roligt med lite variation och något nytt!

Hoppas:
Att kläderna passar. Gullklumpen är uppe i skogen och hämtar midsommarpynt just nu så jag har inte kunnat måtta resåren. Har jag tur får jag en fin midsommarbild av henne med kläderna på sen!

12 kommentarer:

Gulligan sa...

Superfina kläder!!! Fin matchning!!

Shamu sa...

Å så nydelig sett!!

Var det vanskelig å sy?
Jeg har samme mønster liggende og har lyst til å prøve.

Har de samme stoffene også faktisk.. hehe.. Men skal nok klare å finne en annen variasjon. Men morsomt å se at vi har så lik smak.

siripirisiri sa...

Hei!
Mitt første besøk hos deg! Her var det utrolig mye fint!
Jeg blir helt imponert!

Ha en fin helg!

Siri:)

Sica sa...

Säger som gulligan; vilken matchning!
Hoppas de passade Gullklimpen, kvällens sötaste flicka gissar jag på.

Gryda sa...

Kjempefine plagg, Gekko! (forresten: fint at du er tilbake fra reisen og kan blogginspirere meg igjen;-)

florin design sa...

Underbart fint!!!

Den där maya-blusen är verkligen något extra!

á Yeliqa sa...

Åh så fint set:) Tänk vad ofta det händer att man så där kvällen innnan inser att man "måste" sy något trots att garderoben är full :):):)

Fiffiluren sa...

Toppenfint!
Visst är det ett härligt mönster att sy efter. Gillar den skarpt. Ska ge mig på ett par byxor också framöver. :-)

Jes sa...

Både blusen & byxorna blev verkigen fina, jag har ju sett kläderna live och lilla O blev jättefin i dem.

Thea sa...

Men å vad fint! Verkligen jättesomrigt! Jag måste absolut sy något i det mönstret. Tyget vet jag redan vilket jag ska ha...

Känner förresten igen det där med att komma på att man inte har något. Tyvärr gör jag det ofta för sent så jag inte ens hinner sy nåt...

Retro Elephant sa...

Ett underbart set!

Gekko sa...

Tack! :-)

Shamu: jeg syntes nok ikke at det var så vanskelig, men det var jo mer detaljer og arbeidsmoment enn en del andre klär. Stoffene er kjempeherlige synes jeg også!

Velkommen hit Siri!

Thea, jag känner igen det där med att komma på det för sent, denna gången hann jag dock tack vre en stor dos tålamod från min älskling...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no