onsdag 6. oktober 2010

Karamell till min sötnos


Min fyraåriga Gullklump är en flitig gäst i mitt syrum. Hon klämmer och känner på tygerna och önskar sig olika plagg. Allt som oftast får hon inget och samvetet gnager lite.
Nu skulle jag sy en långärmad singoalla i velour som en beställning men behövde prova ut mönstret först. Den beställde singoallan skulle sys i ett tyg jag inte hade så mycket av (av en slump samma tyg som jag pratade om i detta inlägget men till en annan beställare), så då vågade jag inte sy i blindo utan bestämde mig för att äntligen få sytt något till min fintjej!

Tyget köpte jag i Danmark i somras. Jättefint och väldigt småblommigt. För att det inte skulle bli alldeles för småblommigt valde jag att använda matchande rosa i ärmarna.

:mönster:
Från Stof 2000. Resår i halslinning och armslut. Fåll i nederkanten. Till skillnad från singoallamönstret i Welinder har detta mönstret olika form på halsöppningen på fram- och bakstycket.
Modellen har massor av pös i ärmarna och ett härligt fall med massor av tyg!

:material:
Röd velour med rosa blommor, Stof 2000 i Danmark. Samma velour går också att köpa både i Norge och Sverige tror jag.
Cerise velour från Hilco.

:reaktion:
Dottern blev så glad att hon inte kunde stå stilla när hon fick sin klänning! Sen har den använts på hela fyra kalas, tre helger i rad, och så mycket som möjligt mellan kalasen. Bättre kan det inte bli!


14 kommentarer:

Le Petit sa...

Älskar tunikor och klänningar! Denna var jättesöt!

MemLin sa...

Jättefin! Förstår att den gick hem hos dottern :-)

Camilla sa...

Perfekt vinterklänning och snygga färger!

GOBLIgobli sa...

Lovely!! Hon har all anledning att vara stolt över sin fina klänning.

Doris_Assar sa...

Härlig!!

SiriR sa...

Åh ja, dette var en rigtig karamell!!

Og så gøy at datteren din likte den så godt:)

JuMel sa...

Jättesöt singoalla! Får verkligen lust att sätta saxen i mitt sånt småblommiga tyg som jag fyndade på Ohlssons rea i sommras:)

Hannak sa...

Vilken underbar klänning. Förstår att flickan blev glad. Jag tror nästan jag måste göra något liknande till min flicka.

Dotsy sa...

jättefin modell! tummen upp för den! :)

sorkmor sa...

jättefin klänning, vad kul att den gick hem, det bästa betyg man kan få :)

Nobelle sa...

Förstår att den gick hem, den är ju helt underbar! Snyggt, enkelt snitt.

g u r o sa...

Herlige, heldige Gullklumpen! :)
-og det er jo sååå gøy å sy til fornøgde "kundar"!! :)

Ha ein fin torsdag!

Åsa Tidqvist sa...

åh, så söt! och känner igen "kunden", min lilla pekar ofta på tyger eller färdiga plagg och frågar är den till mig mamma... "eh, näe..." usch, man känner sig hemsk!
jag ska bättra mig!!

MinaMirakel sa...

Kul med små nöjda kunder, jättefin klänning!/Åsa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no