fredag 1. oktober 2010

Svårigheten att välja...

Det hade nog varit lättare om jag inte var så illa tvungen att hitta kontraster jämt...

Grejen är att jag har ett helt underbart tyg i lila ränder från JNYdesign. Tanken från början var att göra en välarbetad tröja till Gullklumpen med de lila ränderna men så fick jag en bild i huvudet, av babybyxor slash långkalsonger slash leggings.

Bild: lila ränder, muddar i midja och benslut i kontrasterande färg, minipös i bensluten men inte som på muddbyxorna etc etc etc...
Problemet var ju bara att byxorna i bildspelet i mitt stackars huvud jämt och ständigt bytte färg på mudden!

Lösningen på detta heter Facebook. Jag skrev en liten rad om det på Gekkos Facebooksida och vips hade jag fått förslag på brunt, svart, orange och lila (i mailen). Själv hade jag tanken på lime långt framme. Jag insåg att jag var tvungen att testsy några varianter! Brunt och svart tror jag också skulle kunna vara grymt snygga men inte lika kontrasterande.

:mönster:
Eget, byxorna syddes i str 50/56, 62/68 och 74/80.

:material:
Lilarandig jersey från JNYdesign. Lime, orange och syrén (utgått) mudd från Stoff och Stil. Den randiga jerseyn är så härlig, måste testa någon av de andra färgställningarna! Kanske en tröja med applikation eller tryck på?

:dagens sytips:
Jag är alltid noggrann när jag klipper ut mönsterdelarna i tyg, och extra noggrann när jag klipper ut i randigt tyg. För att vara säker på att matcha ränderna klipper jag först det ena byxbenet separat, sen lägger jag det på tyget räta mot räta och klipper det andra enligt det första för att ränderna ska ligga perfekt mot varandra. (Jag har för mig att jag blev tipsad om detta av Thea för lääääänge sen, tack!)
På trikå klipper jag alltid bort ett par centimeter nära råkanten innan jag lägger dit mönstret. Längst ut på trikå och velour verkar det som att tyget alltid drar sig och ränderna böjer sig lite här.

:slutligen:
Vad tycker du? Vilken färg blev bäst? Skulle du valt en helt annan? Det vore jättekul att få höra era åsikter!

24 kommentarer:

Cecilia sa...

Jätte fina!! Gillar den orange å den lila färgen bäst!

Cecilia sa...

Jätte fina!! Gillar den orange å den lila färgen bäst!

Maria sa...

Gillar den gröna och lila bäst

Onomak sa...

Jag gillar den orangea färgen bäst! Superfint!

Pia sa...

Jeg liker kontraster, så jeg hadde valgt den lilla og oransje!

Fiffiluren sa...

jag gillar lila och orange bäst ihop och har nästan just precis upptäckt hur snyggt det är i hop. :-)
Hoppas allt är väl med dig!

grønn sa...

Herlige bukser alle sammen, men jeg ville nok også gått for den med orange ribb!

Johanna sa...

Den orangea och den gröna är mina favoriter! Supermysiga :)

rockefår sa...

Oransje og lilla synes jeg. Det er flotte farger hver seg og enda bedre sammen.

Mimmi sa...

Svårt att välja! Lila och lime har ju alltid varit min favorit, men de orangea muddarna var ju störtcoola. Den syrenlila färgen är ju också en klar favorit. ;-) Synd att den var slut, jag får ge mig ut på jakt efter en liknande. :-)

Ingrid sa...

oranga blev supersnyggt, men även lime - den kommer inte långt efter!! så där noggrann är jag också när jag klipper i randigt tyg, det blir sååååå mycket snyggare med det extra "besväret"!

Anonym sa...

orange och lila är en kombination som alltid funkar..men de är superfina allihopa.

Camilla sa...

Orange och grönt var snyggast, sen kan nog gult vara snyggt också. Men alla byxor var skitsnygga!

Palven sa...

Orange ;o)

Therese sa...

Jag gillar lime bäst, men alla var fina :)

Le Petit sa...

Alla var snygga, men lime tycker jag var finast! Turkost skulle också vara supersnyggt!

od Andulky sa...

Superfina!! Gillar de med rosa mudd bäst!

Thea sa...

Oj vilka härliga färger! Den trikån är helt underbar, jag håller med! Har testat i andra färger.

Katharina sa...

Åh vad läckra! Som färgtok gillar jag de orange och de gröna. Hade nog också gjort en variant med turkos...

Kristin sa...

Helt klart de orangea! Sjukt snygga!

Singh sa...

Snygga allihop. Håller nog mest på lime, men även turkos/petrol skulle bli läckert!

fante sa...

De orange är mina favoriter :-)

OYB sa...

Jättesnygga alla tre faktiskt! Men de med orange mudd kontrasterar bäst tycker jag!

Ragnhild sa...

Alle, ALLE var kanonfine!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no