søndag 24. oktober 2010

Vinter? Höstutmaning??

Det florerar en höstutmaning i svenska sybloggar för tiden. Jag funderade på att haka på redan i våras (på vårutmaningen då förstås) men tiden sträckte inte till. Grejen är att man ska sy kläder till sig själv, och just det gör jag så gärna men det är alltid så svårt att ta sig tid till det.

Mer om höstutmaningen hittar du här. Jag har inte "anmält" mig rent officiellt ännu, jag vet helt enkelt inte om jag kommer hinna sy något mer till mig själv innan slutet av november då jag har endel på agendan just nu.

Vad har jag sytt då? En kjol med en matchande tröja. Det mesta av jobbet bak kläderna ligger i mönstren!

Det började med kjolen. Jag fick ett påslakan av ManMade, eller egentligen var det väl så att hon fick en massa påslakan av någon i vår gemensamt ingifta släkt och ville dela av sig med mig. Detta var någon gång i våras tror jag, hon mailade bilder av alla påslakanen och jag valde ett jag ville ha. Sen glömde jag det helt, fram tills nu för ett par veckor sen då vi träffades och hon hade med ett snyggt grönblommigt påslakan som jag genast såg för mig som en kjol till mig med spetskant nederst!
Mönstret hade jag redan. Jag har konstruerat ett grundmönster på kjol till mig själv, sen har jag ritat en utställd variant av det med dold dragkedja.

Sen när jag sytt kjolen så insåg jag att jag behövde en tröja som kunde matcha. För man kan säga mycket om kjolen men särskilt vintrig eller höstig är den ju inte... Jag är nog inte alltid helt i fas med årstiderna när jag syr till mig själv!
Samma dag hade jag varit förbi Stoff och Stil för att se efter stjärnvelour då jag råkade se en mjukt naturfärgad strukturjersey som bad snällt att bli en tröja. Jerseyn var till och med rätt specifik, den ville bli en åtsittande tröja med rund lagom ringad halsringning och generösa ärmar med lång smal muddavslut i ärmarna. Något sånt mönster hade jag inte... I ett gammalt Ottobre dam från 2007 hittade jag lite basmönster på t-shirts så då tog jag ett sånt och ritade om ärmarna helt.


:mönster:¨
Egenkonstruerat till kjolen. Jag har rätt stor skillnad på höfter och midja så jag har två insnitt bak och ett insnitt fram på mitt grundmönster. Man fördelar alltså skillnaden mellan två olika insnitt för att sömnaden då blir snyggare. När man sen ställer ut en kjol ska man sluta insnitten. Jag sluter bara det ena insnittet bak och syr det andra som ett vanligt insnitt. Det blir tydligen snyggast så!
Tröjans mönster är egen design och idé men grunden till mönstret kommer alltså från ett t-shirtsmönster i storlek 36 i Ottobre. Tröjan är åtsittande, har bra längd att ha till kjol och har kantband i halsringningen. Ärmarna är puffiga överst och har mycket vidd och pös innan de avslutas med en lång "mudd" sydd i samma tyg som resten av tröjan. Just tröjans ärmar och framför allt ärmsluten är min favoritdel!

:läst allt?:
Då är jag imponerad! Jag borde inte skriva så här långt, risken är ju att ingen ids läsa! Å andra sidan hade jag en del att berätta så det fick bli så.

:foton:
Takk snille Thea for at jeg fikk bruke din ekspertise og fotografkunnskaper!

27 kommentarer:

LADY JEN sa...

Ser fint ut! Och med en lite tjockare, kanske stickad kofta passar kläderna även nu i höst/vinter tycker jag...

//Jenny

annas alster sa...

Jag har läst! Jag gillar lite utförligare inlägg där man kanske kan lära sig nåt på köpet :) Fina kläder blev det iallafall!

Anonym sa...

Snyggt!
Jag är inte helt säker på att jag greppar det där med insnitten dock ( jag är också ett sk päron i kroppsformen ;-)). Finns det någon bra bol i ämnet?
/SA

Benglan sa...

Snyggt! Vill också sy mer till mig själv, men av ngn anledning blir det aldrig av. Undrar varför?

finnkids sa...

Vad snyggt! Den vita toppen är så läcker med hur du gjort ärmarna! :-)

Thea sa...

Snyyyyyygggt! Men vad annat var att vänta! ;-)

Lina sa...

Skitsnygg ärm!!
Jag gillar enkelt med någon snygg detalj, mitt i prick!

Myssel sa...

Gillar ärmen! Kanonsnyggt.

Le Petit sa...

Söt kjol och toppenfin modell på tröjan!

Roblin sa...

Jag läser också nästan alltid alla långa inlägg, speciellt när det handlar om snygga vuxenkläder - och det är ju precis det du sytt.
Du tappade dock mig vid insnitten - men det har nog mer med mig att göra. Tur att jag inte har kjol så ofta så det står inte så högt på min sylista ;)

Cilla och Henka sa...

Läste altt och grymt impad och avis... Supersnygg tröja och kjolen är inte fy skam den heller...

Anonym sa...

Verkligen superfina kläder! Och vilken snygg kropp du har!

Åsa Tidqvist sa...

så himla snygg top! ja kjolen med, men tröjan med de ärmarna, såå himla fint!!

Hello sa...

Fin blev du!
Men berätta - vad är att "sluta insnitten"? För första gången på länge ett sömnadsbegrepp som jag inte känner till :)
Är det att sas klippa ut insnittet och dra ihop kanterna så att sidsömmen automatiskt kommer utåt lika mycket?

Kristin sa...

Det är så mörkt på hösten ändå så det är synd att gå i mörka kläder. Jag tycker de blev jättefina.

FlygFulaFluga sa...

Superfint!
Särskilt ärmavsluten som ger hela tröjan en liten extra "skjuts" - verkligen snyggt!

Själv tycker jag att det är just sådana här ljusa och lite "gladare" kläder man behöver just på vintern - det piggar upp!

/Lena

SiriR sa...

Så fint et sett!!
Og smart å sy too til skjørt. Jeg er også glad i å sy skjørt, men syns ofte det er vanskelig å finne noe å ha til. Særlig når det ikke er sommer lenger..

Toppen var kjempesøt, likte alle detaljene:)

od Andulky sa...

Grymt snygga!!!

Jes sa...

va snygga kläderna blev!!! tyget blev super som kjol :) och tröjan blev super bra, snygg modell, ser att du poserar med de nya skorna du handlade under älgjakts-veckan, snygga !

Miiaoo sa...

Jäkligt snyggt! Älskar ärmarna! Dom gjorde du bra!
jag har anmält mig till höstutmaningen men gissar att jag inte har en chans att hinna sy nåt... För mkt annat på g..

Singh sa...

Enkelt och snyggt set! Klart man läste hela inlägget, kul att följa resonemanget. Hade faktiskt glömt att man kan stryka insnitten när man ställer ut modellen, bra tips!

Cecilia sa...

Otroligt snyggt! Jag har fått en liten uppgift från min dotters dansskolan... vi ska sy deras dansklänning, en enkel rak klänning, som ett långt linne kan man säga, tyget är paljett tyg men vad ska man ha för foder?? ngt förslag??

Camilla sa...

Jättesnyggt! Ärmarna var verkligen snygga på tröjan.

Gryda sa...

Stilig! Veldig vellykket ermeavslutning, det gjør trøya spesiell.

JuMel sa...

Så snyggt set i sin enkelhet! Toppen är super snygg, en sån modell skulle jag väldigt gärna ta på mig själv.

Hanna sa...

Spana gärna in min blogg på http://wordsbyme.se. Just nu är det sista chansen att delta i min tävling. I bloggen hittar ni också lite nya foton, modereportage m.m. Dessutom tar jag gärna emot lite maskeredtips! Så klicka helt enkelt in på http://wordsbyme.se! Trevlig kväll!

Gekko sa...

SA: jag ska försöka förklara det bättre någon gång. Det finns böcker som omhandlar det, fast det bästa är nog att gå en kurs. Läs mer om vilka böcker jag har här: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/search/label/B%C3%B6cker

Hello: det är nog så att uttrycket inte riktigt är så... Jag klipper upp nerifrån till insnittets nedersta kant, och då sluter man insnittet där uppe, i mönsterpappret alltså...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no