onsdag 2. november 2011

Tutorial sy buet fald - svängd fåll

Det er noen syspørsmål som kommer tilbake ganske ofte, og her kommer mitt svar på et av de:

Hvordan sy en buet fald fint?

Dette spørsmålet har jeg fått veldig mange ganger og i dag dukket det opp igjen i et svensk forum der de snakket om mitt vippeskjørtmønster, så jeg viser hvordan jeg gjør det på en skjørtelengde av mitt vippeskjørt. 
Når jeg syr skjørtet stryker jeg opp falden først etter at jeg har sydd sammen skjørtet, men jeg hadde ikke tid til å sy et helt skjørt i kveld, har litt annet å gjøre også...

Det blir vanskelig å få en buet fald fin om den er for bred og om det er for mye stoff. 
Trikset er:
- å formklippe falden
- å stryke og forme falden før søm.

Sånn klipper jeg til hver skjørtelengde:
Se på faldtilleggets form :-)
Se nøye på nederkanten, der "speiler" jeg falden i brettelinjen. Da blir det ikke like mye stoff i falden og det er lettere å stryke og forme den.


På bildet nedenfor ser du baksiden av skjørtelengden. Jeg har strøket og presset opp faldtillegget sånn at den buer seg fint. Siden faldtillegget er klippet som det er blir det ikke for mye stoff i falden.
Baksiden av skjørtelengden med faldtillegg presset opp
Norsk-svensk ordliste ;-)
Skjørt = kjol
Skjørtelengde = våd
Fald = fåll
Vippeskjørt = vippkjol

5 kommentarer:

Misemor sa...

Slik gjør jeg det også, og det blir så bra! Snill du er som deler. =)

Ingrid sa...

Takk! Egentlig helt logisk, men jeg har ikke fått det til fint likevel fram til nå:) Heretter skal jeg følge oppskriften din!

Seksti delt på fem sa...

Det er så moro og inspirerende å se innom bloggen din, jeg får lyst til å SY!!!!!

Tenkte faktisk å stikke innom Pryd da du var der, men det kokte liksom bort i kålen... Du får si ifra neste gang du er der, så skal jegkomme innom og se på knotter ;)

Seksti delt på fem sa...

Ja nei altså, jeg mente Sukker. SUKKER. Unnsklyld altså *rødmerlitt*

Anonym sa...

Seksti delt på Fem: :-D Det går så fint så! Jeg tenkte nok at du mente Sukker, men skrev Pryd ;-)
Kom gjerne innom og si hei lørdag 19.nov da! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no