fredag 12. juni 2009

Pysj till en Mille

"Mamma, vad klipper du för mönster?" Jag tittar förvånad ned på Gullklumpen och undrar när hon lärde sig att det heter så.
"Det är till en pyjamas till Mille vännen."
"Vilka färger ska den ha mamma? Ska den vara lila och grön?"

Det blev det. Jag hade inte bestämt mig för mer än att Mille var i behov utav en pyjamas och att jag och pappan hade ett starkt behov av att den inte skulle ha tryckknappar. Nu hade Gullklumpen bestämt färger och det lät ju rätt fräscht! Så istället för någon de nya kaninerna så blev det en gammal favoritfärgställning, naturvit med lila kaniner. Själv hade jag nog inte tänkt på grön eller limegrön i första hand men det blev ju snyggt!

Tyvärr hade jag inte dragkedjor av den riktigt långa sorten, jag måste nog ta hem det. Det är en riktig lyxkänsla att alltid ha ett lager för alla eventualiteter hemma!

Mönster:
Som grund Ottobre Design 3/05, det vill säga att mönsterdelarna är nästan identiska. Jag smalnade sidosömmen något och dragkedjan är kortare (fast jag hade ju gärna velat ha den långt ner i benet). Sen har jag klippt muddar till arm- och benslut efter eget huvud. Halslinningen minns jag faktiskt inte om den skulle ha en kantband eller dubbelvikt muddkant. Jag tog iallafall kantband. Dekorstickningarna över raglanskärningarna är också "mina".

Material:
Härliga lila kaniner från JNYdesign och limegrön mudd från Stoff och Stil. Dragkedja 40 cm från Stoff och Stil eller kanske Swelogent?

Lilla fröken får visst bestämma mycket av min sömnad för tiden, det är så svårt att motstå det lockiga lilla trollet med huvudet på snedden. Och så har hon ju god smak!

Hjälper det?
Jag sitter och uppdaterar en sida på nätet ideligen, ett paket har skickats från Åre och det är fullt av moln! Har jag tur hinner det till mig idag! Håll tummarna för jag längtar så jag blir galen! Frågan är bara om det går fortare om jag trycker F5?

19 kommentarer:

Vindling sa...

Klart det går fortare. allt går väl fortare om man uppdaterar hela tiden. ;) Jag fick mina moln idag, men mina gick som brev. Paket kan ju ta lite mer tid, men jag håller tummarna för att dina också hittar hem idag.

Pyjamasen är jättefin. Dom kan mer än man tror, dom där treåringarna.

fante sa...

Haha, jag tror dock inte att det går snabbare hur mycket du än trycker på F5 - men kanske det lugnar dig :-D

Din dotter har förresten god smak :-)

Det där med dragkedjor är knepigt. Jag har kommit fram till att det nästan är bäst att köpa då man behöver, annars måste man ha ett enormt förråd. Man vet ju aldrig vilen längd man behöver (jo, de går att korta av men jag tycker inte att det blir så snyggt), vilken färg och vilken typ ... Vilket påminner mig om att jag knappast har någon dragkedja till munkjackan jag klippte till för någon vecka sedan ... Måste köpa ;-)

Mimmi sa...

En till som väntar på moln, inte bara på himlen utan även i brevlådan ;-)

Hur fräsch blev inte den färgkombon, då????!!!! Guldklumpen har "näsa" för färg måste jag säga. Jag bara älskar de lila kaninerna men har svårt att anpassa dem till befintlig garderob. Nu skall jag hem och sy en lila/lime tröja iallafall :-D

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Jättefin, jag gillar kontrasten mellan lila och grön, önskar jag fick till sånna fina coverpro sömmar på mina kläder men maskinen vill inte...

Hello sa...

Det måste absolut gå fortare då! Posten kan ju inte annat än fatta, liksom...

Snygg pyjamas! Visst är det gudomligt skönt med dragkedja!

elin sa...

så fin den ble od det med god designhjelp fra den lille og ivrige ved siden av!!!!kjenner meg igjen der ja!!!de får med seg mer enn vi tror!!!skulle virkelig ønske jeg også var så flink å sy i jersey stoffer......ønsker mag veldig en overlock snart!!!!!1

OttoPippi sa...

Så kul att ha designat ihop med dottern!! Väldigt fin och "pjamisig"!!!

Så kul att "få" molnen. Jag har ännu inte beställt dem...

Agneta sa...

Superfin pyjamas! Vad härligt att ha en gullklump som väljer så fina färger. Min lillfröken väljer bara rosa och blommigt.

Jag hade tyvärr inte fått några moln idag. Hoppas på måndag. Längtar.

SiriR sa...

Så god smak på datteren din! Pysjen ble kjempefin.

Og pakken kommer helt klart frem fortere jo mer man venter!!

Gekko sa...

Yippie! Mitt tryckande verkar ha hjälpt, paketet ligger och väntar på mig!

Mimmi: det roliga var att jag tänkte på dig när jag såg det färdiga resultatet, jag trodde nog att du skulle gilla den! :-D

Nu ska jag snart hämta moln och allra helst tvätta så jag kan sy när barnen somnat ikväll!

stora lilla j sa...

oj, vad snygg den blev! det ser så proffsigt ut med alldeles dolda dragkedjor! :)

ja, visst är det kul att de är så små och har så mycket intresse åt sömnad, tygval och färger! sådär är Jonathan också, på gott och ont!!! ;)

Doris_Assar sa...

Jättefin! Proffsigt med dragkedjan!
Jag har också fått mina moln. Måste nog vara det underbaraste tyget hittils. Helt kär!! :-) Ska bli spännande att se vad du syr av dem...

Bravo sa...

Så kul og frisk pysj, hun har nok dine gener da vet du, den ungen:)

od Andulky sa...

Jättefin! Härliga färger!!

Syserine sa...

Herlig!

Anki på sytt/vurm sa...

vem kan motstå sina söta rådgivare?

Tycker nog att detta var en riktig fullträff, en kombination som man nog måste ha ett mycket öppet sinne för att tänka ut, skönt med barn som inte är helt disneyprinsess skadade ;)

Thea sa...

Snygg kombination! Jag blir aldrig trött på att se vad du har kombinerat ihop för något!

Thea sa...

Hmm, missade att det var Gullklumpens idé - jag blev så till mig att jag kommenterade innan jag läst ordentligt! Hon är sin mammas dotter, den tjejen! Snyggt med dragkedjan oxå.

Mysebo sa...

Vilken fin färgkombo!
Jag begriper inte vem det är som har kommit på det med tryckknappar i pyjamas, det är ju massor! T på 20månader är aldrig stilla så länge det tar att knäppa pyjamasen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no