lørdag 27. juni 2009

Snabba leggings i turkos



Ni skulle sett fröken Gullklumpen hur välmatchad hon var på säsongsavslutningen på öppna förskolan för ett par veckor sedan (färgmässigt iallafall, mönstren stod nog lite i kontrast).
Meandiklänning i turkos med små hundar på som hon fått i present och till den lyckades jag få på henne nya turkosa leggings. Nya kläder är annars inte så poppis för tiden.
Själv insisterade hon med en treårings envishet på att hon s k u l l e ha paraply! Också det turkost, förstås! Så hon gick runt på picknick i strålande sol med sitt fina paraply, dagen till ära fick det tjänstgöra som parasoll. Både klänningen och parasollet är förövrigt presenter från Syster Blå, tusen tack!

Nog pratat, sömnad är ju vad denna blogg handlar om. Piratbyxorna är guld! De är sydda i tunn Vivi Uni från Hilco, det är en tunn singeljersey med 5% lycra, perfekta till tights och tunna byxor! Och så snabba att sy sen!

Mönster:
Mönstret är ett leggingsmönster som jag kortat av och gjort benen raka på. Det är ingen sidosöm. Överst är det resår, bensluten är fållade på overlocken.

Dagens sytips:
Byxorna är helt och hållet sydda på overlocken frånsett Gekkolappen. Både resårkanalen i midjan och fållen i bensluten är sydda snabbt på overlocken. Resåren syr jag ihop till en rundel och lägger in i dragspelsvikningen innan jag syr runt. För att se hur jag syr resårkanalen och fållen titta här för bilder och närmare beskrivning.

11 kommentarer:

Pernilla sa...

Snygga, härlig färg!! toppen ide att sy allt på overlocken, måste prova de =)

Karin sa...

Ja just ja, dragspelsvikningen... Hade jag ju helt glömt bort. Så himla fiffigt! Skrattar högt åt dottern som promt ville ha med sig paraplyet!! Så rart!

prickig design sa...

Det är så himla roligt att hon blev så förtjust i grejorna!:o)
Vilken häftig bild! Brallorna ser väldigt sköna ut. Måste kolla in din beskrivning på dragspelsvikningen, men nu måste jag packa klart.Lite snor på låret gör inget.:o)
Kram

MinaMirakel sa...

Det ser jättefint ut./Åsa

Doris_Assar sa...

Snygga, välmatchat med paraply ;-)
Sådär syr jag med :-) (dock har jag en del strul med hoppstygn när tyget är lite lite tjockare)
:-)

Anna, Tvillingtand sa...

Va fint det blev med hela setet!

od Andulky sa...

Snygga! Har faktiskt sytt två par såna "snabba" brallor, inför semestern :-). Busenkelt!

Heilt spesiell sa...

Flotte!Det øverste bildet var bare herlig!

Jes sa...

Vilken superhärlig bild!!! Total matchning :)
Guldklimpen är superfin i sin klänning :) jag fick ju se den på i midsommarhelgen :)

Linda Muhr sa...

så himla smart! väldigt snabb sytt, har testat detta idag!

Himla fint blev det oxå!

Gekko sa...

Kul att inte alla testat dragspelet! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no