torsdag 17. desember 2009

Sista minuten...


Jag har tusen saker jag skulle gjort ikväll - baka två tårtor till imorgon, äta chokladen snällaste mamman köpte till mig, sy klart fem stycken Syverbyxor, sy min egen julklänning, sy några julstrumpor att ha med till Sukker på landet på lördag etc etc. När barnen äter kvällsmat inser vi att det är Nissefest på dagis imorgon. Alla barnen ska ha röda eller blå tomtekläder. Vi har inte ens en Rödnisselue! Jag lyckas skrapa ihop röda byxor till båda och en röd tröja till Mille. Inte till Gullklumpen. Så alla andra planer slopas och nu står jag här med en skön röd velourtunika med puffärmar till henne. När den levt klart sitt liv som nissedrakt tar jag nog bort den vita pälskanten nederst, så får den bli en gosig tunika istället.

:material:
Röd hilcovelour, vit päls från Sundbyberg textilcentrum.

:mönster:
Ett favorittröjmönster, utställd och förlängt till lång tunikalängd. Utställd i ärmarna med resår fastsydd i ärmsluten.

:inspiration:
Tack Thea! Både för att du tidigare gjort ungefär samma sak och att du fick mig att köpa pälsen på Sumpan!

:nu:
måste jag sluta skriva och sätta igång med allt annat!!!

9 kommentarer:

Skatan sa...

Vilken tur att det var just du som tvärt behövde röda utstyrslar! En annan hade slitit sitt hår...

Sov gott.

Anna

Karin sa...

Ser framför mig hur du syr i 390 och vad blir resultatet? Jo en superfin tomteklänning!

Villa Nystuga sa...

Håller med föregående skribent. Hade definitivt inte varit klar på den här sidan av midnatt ;)

Vad använder du dig av för resår i ärmsluten? Jag tycker den lätt blir så himla hård och speciellt när det är mycket tyg som ska dras ihop som på tex en singoalla. Några tips?

g u r o sa...

Den ble jo kjempefin! -og etter min smak blir den nok bare enda finere uten hvit pels..hihihi!

Flinke, flinke mammaen!
Heldige jentungen!

:) Ha en fin fredag!

Pernilla sa...

Jätte fin, jag satt i samma sits som dig för ett par dagar sedan när min tjej skulle vara tomte på dagis och inga kläder hade vi men det lyckas jag lösa i sista minuten, Härligt att sy något man kan använda sedan också =)

Åsa Tidqvist sa...

jättefint resultat! och vilken tur att du kan sy, när det liksom hopar sig såhär!

od Andulky sa...

Jättefin!

SiriR sa...

Wow, er helt imponert over alt du fikk gjort:)
Og nissekjolen ble stilig, lurt at du kan ta bort det hvite etterpå så den kan brukes når det ikke er jul også!

Anonym sa...

Jättesöt! Konstigt hur effektiv man kan bli om man har mycket att göra. Eller ibland blir det tvärtom - man får inget gjort alls. Men så verkar det ju inte ha varit för dig!

Känner igen kombinasionen, röd velour och vitt fluff - så såg min lilla ut förra vintern och klänningen hängde med i år också. Det kanske din också gör med pös i ärmarna.

Kram Thea (Kokalal)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no