torsdag 31. desember 2009

Vacker röd klänning?



Hur ser en vacker röd klänning ut?

På önskelistan till en snart femåring i vår närhet stod just det, klänning, vacker och helst röd. Jag vet inte om det var föräldrarnas ord eller tjejens. Men det startar ju lite tankar. Princessklänning? Madickenklänning? Eller något helt annat? Jag och min bättre hälft brainstormade lite och kom överens om denna klänning från Ottobre. Den hade tunikalängd enligt mönstret men jag förlängde den.

Den har besparing med infodring överst. Rynk under besparingen både fråm och bak, osynlig dragkedja i ryggen. Två rynkade fickor fram, puff och rynk i ärmerna. You name it. Det var rätt mycket jobb!

Jag blev jättenöjd med resultatet, Gullklumpen blev avis och ville ha en hon med, tyvärr finns inte tillräckligt tyg kvar så det går nog inte.

:mönster:
Ottobre nr ? storlek 116

:material:
Underbar mjuk babymanchester i rött med stora bruna prickar, från Stoff och Stil. Nu finns det bara små restbitar kvar av tyget i min hylla. Önskar jag hade köpt mer så Gullklumpen hade kunnat få en också!

:dagens sytips:
När jag gjort rundade fickor förut har jag använt rynktrådar i sömsmånen i rundningarna för att få formen snygg. Det har jag gjort även här, i tillägg lärde jag mig något nytt i Ottobre, de rekommenderade en pappmall att dra rynktrådarna runt. Riktigt smart!

24 kommentarer:

fiskvatn sa...

Kjempefin! Absolutt en "vacker röd klänning" Takk for at du deler sytips, som fersk og selvlært ser jeg nytte i alle slike :)) Flott blogg!

Villa Nystuga sa...

Vacker? Riktigt snygg!!! Röd manchester med prickar är svårt att slå. Den här hade jag själv velat ha till min dotter ;)

MinaMirakel sa...

Jättesöt modell!/Åsa

Syserine sa...

Så fin! hvilket Ottobre nummer?? Jeg har stoff og stils babymanchester hjemme, den er så myk og fin! jeg jobbe ri dag. Godt nytt år! Klem klem

Polkahjerte sa...

Oao-fin! Skulle gjerne fått tak i noe av det nydelige polkadott-stoffet..!

Karin sa...

Ljuvlig! Tack för tipset med rynktrådar. Det har jag inte tänkt på... Gott nytt år!

Unknown sa...

Så snygg! Fint tyg också.

KRUMELEJ sa...

Supersnygg och smart tips angående fickorna. Om du kan dra dig till minnes ifrån vilken Ottrobre du hämtat mönstret, så tas det tacksamt emot :D. Ha ett Gott Nytt År!

SiriR sa...

Definitivt en vakker rød kjole dette her!

Riktig godt nyttår til deg:)
Takk for en flott og veldig inspirerende blogg!

Strömming sa...

Superfin! :D Gott nytt år!

Bravo sa...

Om jeg var nesten fem, så skulle jeg vært fra meg av lykke over denne kjolen, den er jo helt skjønn!

Godt nyttår!

ingvild sa...

du traff nok bra :)
ønsker deg et godt nytt år

Anna, Tvillingtand sa...

Vilken underbar klänning! Jag förstår om din dotter blev avis, den är sagolik =)

BamBuu sa...

Klänningen blev väldigt fin! Ville också säga att jag tycker du har en underbar blogg med härlig inspiration och nyttiga tips!

carin sa...

Åhh, en SÅN klänning skulle jag vilja ha om jag var fem år! Jättefin!

Det är så roligt att läsa din blogg (som jag upptäckte efter att vi fått ett par mycket uppskattade Gecko-muddbyxor), jag smyger här ofta. :)

Pyssellycka sa...

Ja, såhär ser en vacker röd klänning ut! Vilket underbart fint tyg och vilken fin modell!

Ladylox sa...

God fortsättning på det nya året!

Jag tycker klänningen blev jättefin...

Helena sa...

Jättefin vacker röd klänning!

God fortsättning!

Solveig Lövendahl sa...

Fin! Jag har en bit av det tyget som jag tänkte att du kunde få, men när jag tittade såg jag att det var en väldigt liten bit. Räcker inte ens till en kjol, tyvärr. Hör av dig om du vill ha den ändå, tillsammans med dina småbitar kanske den räcker till nåt.

Gekko sa...

Nu äntligen har jag kollat, det är senaste numret, nr 6/09. Jag ska genast korrigera i inlägget. :-)

Solveig: vad snäll du är! Jag ska kolla lite på mina bitar och se om en liten bit till hjälper. I såna fall tar jag dig på ordet och hör av mig :-)

Tack för alla sköna kommentarer och god fortsättning på det nya året!

Thea sa...

Jösses så välsytt! Verkligen jättefin! Gissar att hon blev glad? Du kan hälsa Gullklumpen att jag har lite sånt tyg här på hyllan om hon skulle vilja ha. :-)

Hello sa...

Faktiskt ett av få tips som varit till nytta ur Ottobres snåriga beskrivningar :)

Vacker röd klänning! Och inte behövs det nåt frågetecken efter det inte!!

Pernilla sa...

helt underbart fin! Älskar det där tyget!

LilleLeo sa...

Lekker, lekker!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no