søndag 12. april 2009

En tipspromenad

Jag har varit lite skeptisk till olika utmaningar som florerar i bloggvärlden. I andra bloggar passar de ofta rätt bra in och då är det rätt kul att läsa men tanken med min blogg är att den ska vara lagom personlig fast anonym och att den ska röra sig om att sy i första hand.

Nu fick jag en helt färsk och ny utmaning av Retro Elephant. Vilken ära! Hon startar en ny utmaning och jag är en av de fyra hon vill skicka den vidare till! Utmaningen är helt syrelaterad och precis i min stil så jag tackar förstås ja!! Jag tror inte att hon hade gett utmaningen något namn, jag väljer att kalla den för tipspromenad men det gör man väl som man vill om!

Målet med själva utmaningen är att sprida kunskap och dela med sig av eventuella knep och trix när det gäller sömnad. Nu har du chansen att lära dig något nytt!

Du som blir utmanad skall:
1. Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.

2. Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.

När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.

Jag utmanar: Naíma, Anki, Ottopippi och Mustafa
Alla är duktiga och inspirerande och jag har aldrig träffat någon av er så jag har inte redan fått massor av tips av er! ;-)

1. Jag är rätt prylgalen så frågan är hur jag ska begränsa mig...

--Jag har en resårträdare som är guld. Den har en ögla ytterst där man nyper fast resåren. Sen har man en lång böjlig men styv vajer som man trär genom kanalen. Det blir bäst om man skjuter ifrån sig och inte drar resåren mot sig. Kanon! Den är av märket Pony och jag har köpt den från Swelogent men den borde finnas lite varstans. 



--Sprätt! Jag skulle inte klara mig utan en bra sprätt. Jag har bl.a en Prymsprätt som jag köpt från Bibbis Textil. Jag tror den kostade 23 kr och den är guld! 

--Små saxar överallt! Jag har tre symaskiner och kanske 5 småsaxar till att klippa trådar och liknande. En vid varje symaskin och sen ett par extra för att de får vingar...

--Sen kommer jag inte ifrån att kantbandsapparaten och min coverpro ger en extra touch i syvardagen, för inte att tala om overlocken!

2. Sömnadstipset då:
När jag syr på muddrundlar eller syr resårkanal med overlock i midjan på byxor eller en kjol börjar jag sömmen i sidan så att den överlappande sömmen inte syns så väl mitt bak. En liten grej som jag tycker ger ett snyggare slutresultat.

8 kommentarer:

mustafa sa...

en bra utmaning! tror redan jag vet vad det ska tipsas om.

Naíma´s sa...

Vilken kul utmaning :)
Tack för att du utmanat mig.
Vilka bra tips du gett, en sån där resårträdare måste jag nog genast införskaffa.
Av någon anledning upptäckte jag att du inte finns bland mina länkar, ska genast ändra på det.

Hoppas ni får en trevlig fortsättning på Påsken/ Jennifer

LillaBarn sa...

Kul utmaning, denna tråd kommer att följas med intresse... Törs man fråga vart man hittar info om screentryck någonstans? Eftersom fina trikåtyger lyser med sin frånvaro, så kanske screentryck vore något (om det inte är för svårt, dyrt och superkrångligt). Hoppas du hade en trevlig påsk, vad jag saknar alla påskkärringar och påskbrev... Till nästa påsk ska jag banne mig införa det här!!!

Doris_Assar sa...

Vilken bra utmaning, jättebra tips! Ska genast köpa en bättre sprätt och en resårmojäng :-)

mustafa sa...

nu har jag fullgjort min del av avtalet.

Retro Elephant sa...

Väldigt fina tips! Tack för att du tog dig tid att svara och skicka vidare utmaningen :)

//Lina

OttoPippi sa...

Hej!!! Jag har haft så fullt upp på sistone att jag inte ens tagit meig tid att svara på detta, sorry!!! Jag skall försöka hinna anta utmaningen inom den närmsta tiden i alla fall!!
Tusen tack själv för bra tips!

Gekko sa...

Kul att ni antar den!

LillaBarn: här är två bra länkar, den första är Theas tutorial på hur hon gör, den andra är ett företags screentryckskola. Det är verkligen jättekul!
http://kokalal.blogspot.com/2008/07/att-gra-ett-schablontryck.html
http://www.screentec.se/tech/screentryck.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no