mandag 6. april 2009

Turkosa flodhästar till Lilla W

Här har det blivit några stycken klänningar/tunikor i det sköna flodhästtyget. Jag har tidigare sytt en tunika i samma modell till Gullklumpen i orange frotté. Tunikan kan användas som lång tunika eller kortare klänning och Gullklumpen kan fortfarande ha den jag sydde till henne för ett drygt år sedan. Nu fungerar den perfekt som tunika till ett par jeans, då var den en härlig klänning.

Modellen har raglanskärning och korta ärmar med en del rynk till kantbandet. Även nederkanten är kantad med massor av rynk vilket ger den en skön form då den rundas av inåt lite. Rynket återkommer även i halslinningen som är riktigt stretchig.

Jag sydde klänningen i fyra storlekar till Lilla W. Den minsta storleken, 0-6 månader fick ett sprund med tryckknapp i den ena bakre raglanskärningen, de större har vanlig halsöppning med mycket stretch.

Tips:
För att få till rynket kantar jag med muddväv från Stoff och Stil, kantar med kantbandsapparat på vanligt sätt men ställer differentialmatningen på max, 2,25. Jag testade först att göra så med interlock men den är nog för lite stretchig och det blev inte alls samma rynkeffekt. Så nu har jag en provtunika hemma utan rynk, ska se om jag får bloggat om den också. Precis samma mönster utan rynk gav ett helt annat utseende, förstås! Hur mycket det drar ihop sig beror nog mycket på vilka tyger man använder. På frottétunikan hade jag en differentialmatning på 0,75 till nederkanten och samma sorts mudd och den drog ihop sig jättefint. Så det bästa är nog att testa sig fram lite innan man kör skarpt.

Mönster:
Eget men det är inte så klurigt att fixa själv! Ta ett raglanmönster du är nöjd med. Om du har mönster med kort arm använder du det, annars förkortar du den och gör ärmsömslinjen lite rakare (en lång arm smalnar oftast av direkt medan en t-shirtsärm är vidare, kolla i ett Ottobremönster om du inte förstår vad jag menar, eller i Meedoms grundmönsteröversikt)
För att ställa ut en tröja till en tunika eller klänning kan man antingen följa linjerna på ett mönster du använt tidigare och är nöjd med eller så klipper man upp mönstret och kilar ut det. (Jag ska se om jag får till en bild på det!) Det är alltid bra att jämföra med plagg man redan har och gillar.

Material:
Behöver jag ens säga det? De underbara mjuka turkosa flodhästarna kommer från Jofotex, mudden är aqua från Stoff och Stil.

10 kommentarer:

Sandra sa...

Jättefin tunika!
Snyggt med agua muddväv, blev mjuk och härlig kombination.

Det blir så himla snyggt när du syr med kantbandsapparaten. Jag är för feg, och öva är liksom så tråkigt =)

stora lilla j sa...

Åh vad snygg! Härligt med beskrivning till kantbandsapparaten, jag har ÄNTLIGEN beställt min egen, och nu är jag sååååå sugen! :)

Bravo sa...

Helt nydelig form, fargekombinasjon, alt jo. Strøkent:)

Madelene sa...

Jätte fin! Jag håller på med en raglantopp till min dotter med...jag körde med interlock i både tröja och som kantband till halsringningen, så får se hur det håller då...mycket rynk i min med :0)

Madelene sa...

Fast jag körde med rynktråd först :0) Därför fick jag mycket rynk i min med interlock :0)

prickig design sa...

Häll i just den lilla i Lördags hos Åsa, så fina!! Gillade sprundet i halsen, jätte fint!

Astrid sa...

Hvor er den sød - jeg er altså ret vild med de der flodheste! :)

Thea sa...

Nu hann jag inte läsa inlägget, var tvungen att kommentera direkt - ååååå! Så himla fint! Du har känsla, tjejen!

Doris_Assar sa...

Jättefint!!! :-)

Gekko sa...

Minelo: fega inte, det blir så snyggt och går så fort!

Stora lilla jag: grattis! :-D

Madelene: ja, med rynktråd blir det ju jättebra rynk! Jag ville dock att kantbandet skulle stretcha ordentligt och det är ju svårt med rynktråd. ;-)

Syster Blå: kul att du känt på den! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no