onsdag 29. april 2009

Ph:s lilla set


Jag fick en beställning av en av mina bloggläsare, ett BB-kit med färgerna turkos och orange. Vi bollade en del fram och tillbaka och kom fram till en kombo som jag nog inte kommit på av mig själv men som blev så otroligt läcker! En omlottbody i turkost kanintyg med kantband i orange. Byxor i orange velour och mudd. Och som grädde på moset (hur heter det på svenska egentligen?) en filt med kanintyget, orange velour och turkosa kantband med sömmar i orange. Kombinationen av färgerna blev chockerande snygg! Det måste jag väl få säga när idén inte kommer från mig?
Om ni minns det förra BB-kitet vågade jag kanta filten då det var två lager trikå. Det gick ju som på räls så jag testade det igen trots att det nu var trikå och velour vilket jag tidigare haft lite jobbiga erfarenheter med. Det gick otroligt bra! (Så nu är jag botad från min fobi mot att kantbanda tjocka filtar!)


Mönster:
Omlottbodyn, ändrat och omgjort mönster från Ottobre 6/07. Byxor är eget och filten behöver man ju knappast ett mönster till.

Material:
Turkost kanintyg från JNYdesign (du har väl inte missat att nya färgställningar är på väg in?)
Orange velour från Sundbybergs Textilcentrum.
Orange interlock från Hilco till kantband, inköpt från Nea Nobelle.
Orange mudd till byxorna från Stoff och Stil.
Turkos interlock till kantband från Swelogent.

Mysigt:
Som alltid att sy BB-kit. Att kantbandningen blev så bra trots tjockleken. Och sen längtar jag efter nya kanintyger. Detta habegär, att det aldrig slutar?

31 kommentarer:

Skaparmani sa...

Gud så fint! Fräscht med turkos/orange.

Doris_Assar sa...

Åh herregud så fint, och så proffsigt!!! :-) Oväntad, men störtskön kombo!!

Bustråden sa...

det blev vkligen fint med kombinationen!

Heilt spesiell sa...

Så fantastisk flott!Åh..inspirerende! Og du syr bare så profft at jeg klarer ikke se meg mett på bildene.Lekkert!!

prickig design sa...

Super snygg färgkombo!!!!Å vilka perfekta sömmar! Bodyn är ju helt perfekt. Jag inser att jag har såååå mycket att lära. Hör av dig om du får stunder över ;o) så får du hemskt gärna hjälpa mig med kantbandning.Kram

Heimlaga sa...

När jag ser närbilder på dina kantband vill jag också ha en Coverpro! Jag vill och jag vill inte, kan inte bestämma mig. Men jag inser att det inte bara hänger på symaskinen, du är sannolikt också väldigt noga i det du gör, för att få det så perfekt!

Ph sa...

Ååååååh vad fint! ;) Jag är så jättenöjd, tusen tack!!

Tiro sa...

Jättefint! Ska själv sy en snuttefilt men har ingen aning om hur jag ska göra. Hur gör du kantbanden? Har du en sådan kantbandsvikare?

Älskade Hjärtegryn ® sa...

Vilket underbart set och härlig färgkombo

Bobo/Rumba de kransen sa...

Fin färgkombination och filten ser supergosig ut. Själv lyckas jag aldrig med kantningen, men det gäller väl att öva öva öva?

Gunnhild sa...

for noen herlige farger!!
du er bare SÅ utrolig flink, jeg bøyer meg i støvet :)

Gekko sa...

Nämen oj vad glad jag blir för era kommentarer! Ni är ju för goa!

Kul att du gillar kitet Ph!

Heimlaga: jag säger bara "köp köp!"

Tiro: Jag har en kantbandsapparat för trikå till min coverpro. Det behöver man inte ha men det ger ju onekligen en extra känsla på kantbanden, för inte att snacka om hur mycket det underlättar!
Det du kan göra istället för att kantbanda just en snuttefilt är ju att sy ihop räta mot räta, vända genom ett vändningshål och sen ev. sy en dekorstickning från utsidan. Om du syr i trikå kan det vara bra att sticka lite längre in så att kanten inte vågar sig. Är du med?

Bobo: öva är nog bra, särskilt utan bandkantare. Jag tyckte det var svårt att få helt fint i början. Lycka till! Sen gäller det ju att man har rätt sömmar också.

jenny sa...

Supersnyggt! Blev ju jättebra med kantingen av filten. Jättefina färger också.
-jenny-

Tiro sa...

Japp, jag är med! Ska prova som du beskrev. Tack för tipset!!

SiriR sa...

Så lekkert! Hadde nok heller ikke tenkt på den fargekombinasjonen, ble utrolig fint.

Maria sa...

Riktigt snygg kombination!
När du kantar filten, hur gör du där skarvarna möts för att det ska bli snyggt? Och hur gör du på bodyn där skarvarna möts?

Bravo sa...

Kjempefint sett!!

Anonym sa...

Håller med ovanstående att det var en fräsch kombination. Verkligen jättefint.

Retro Elephant sa...

Helt klart klockrent, färgkombinationen, tyget..ja allt!

//Lina

od Andulky sa...

Underbart! Snygg färgkombo!!

Strumpetossa sa...

Vilket mysigt set! Så härlig färgkombination!

Marie Frost sa...

Helt underbar färgkombination, och så söta plagg! Tänk om man hade fått ha med sig det när man var på BB...

Gekko sa...

Maria:
När jag skarvar filten klipper jag ett litet jack i filten och börjar kanta därifrån, när jag sen kommer runt vinklar jag ut jacket och avslutar även där. Sen syr jag ihop det med en bred sicksack där de två delarna ligger kant i kant (och alltså inte omlott). Sen syr jag fast namnbandet över. Det blir inte klumpigt och syns inte alls. :-)

När jag syr bodyn syr jag bara ihop ena sidosömmen först, sen syr jag på kantbandet från den osydda sidosömmen runt till man kommer till den andra sidan av den osydde sidosömmen. Sen syr jag ihop den sidans söm.

Säg gärna till om förklaringen är klurig!

U.K.M sa...

Jag är så imponerad av allt du skapar. Att du dessutom så fantastiskt beskriver hur du gör allt är ju bara helt otroligt! Har spanat in din blogg ganska länge och när jag nu börjat blogga själv hoppas jag att det är okej att jag länkar till dig.

SigneLiten sa...

Åh, vad snyggt! Och vilka perfekt snygga sömmar!!! Super!

fante sa...

Verkligen snyggt! Och vad bra att veta att det också går att kantbanda en lite tjockare filt. Nu kanske jag vågar testa själv ;-)

Efwa - Medea sa...

Så läcker färgkombination. För många år sedan stickade jag en tröja till min dåvarande pojkvän i knallturkos och orange. Det kom jag på nu trots att jag förträngt den.
Sydde leggings idag med "din" smidiga resårkanal. Tack för det tipset.
/Efwa

Strömming sa...

Oj så snyggt! Färgkombon är ju GRYM!

Gekko sa...

U.K.M. Bara trevligt!

Fante: våga på!!

Medea: haha, kul att mina alster kan väcka långt svunna minnen då! ;-)

Mamma Mia sa...

Urtjusiga saker du syr :O) Kan tänka mig att bebisen var snyggast på BB. =)

Thea sa...

Shit! Ja, det heter grädde på moset och det var verkligen grädde på moset! Jättehäftigt! Visst är det kul när man får bolla fram någonting som är så nytt? Man bli baraq för glad av det!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no