mandag 20. april 2009

Somrigt gult BB-kit




Vilken mysig beställning! En före detta kollega av mig som nu väntar barn nummer två. Till ettan har jag fått sy en velourhoodie vid ett tidigare tillfälle. Nu undrade hon (kollegan alltså) om jag ville sy ett BB-kit till den kommande bebisen. Klart jag ville! Hon ville ha en mössa istället för byxor och undrade även om det gick att få matchande dockutstyrsel i form av filt och mössa. Som jag förstod det är docksakerna tänkt till storasyster. Jag toppade beställningen med en liten överraskning, en liten dockkjol till storasyster. Lillbebisen lär ju få så mycket ändå!

Kitet är sytt i det gula elefanttyget. Filten är denna gången sytt med naturvit underbart mjuk Hilcointerlock på den ena sidan och både filten och bodyn är kantade med samma interlock. Det blir nog nästan snyggare med kantad filt än med vändsydd. Jag testade ju att göra det inför Milles födelse men svor mig genom hela sömnaden (läs här om du vill veta mer). Nu tänkte jag att jag skulle testa igen. Jag har ju använt Coverproen rätt mycket sen dess och nu var det dessutom inte lika tjockt då det inte är velour. Det blev perfekt! På första försök, helt utan strul!

Dockans filt är vändsydd med en dekorstickning en bit in på filten. Dockkjolen har resårkanal överst och fåll nederst. Omlottbodyn är sytt på mitt vanliga sätt och är en variant av ett Ottobremönster. Babymössan är fodrad med en tunn naturvit bomull/lycra med bra elasticitet.

Mönster:
Ottobre 6/07 med ändringar framför allt i grendelarna. Övrigt är egna mönster.

Material:
Gul elefantinterlock och naturvit bomull/lycra från Jofotex, naturvit interlock till filt och kantband från Hilco.

Mysigt:

Att få äran att sy BB-kit till en kommande liten bebis.
Sen blev jag så glad över att det gick så problemfritt att kantbanda filten, efter denna har jag sytt ytterligare en filt, denna gången med velour och det gick hur bra som helst.

?:
Passar mössan? Just storlekar på mössor är inte helt lätt.
Gillar storasyster dockkläderna? Hoppas!

26 kommentarer:

prickig design sa...

Har ju sett det live och allt är sååå fint! Bodyn är superfin! Vi kanske ses imorgon.

Carolina sa...

Härligt med alla gula elefanter. Jättefint! Överraskningen tas nog varmt emot.

Madelene sa...

Älskar tyget :0) Snyggt när allt matchar!

SWiSWi sa...

Helt undetbart sött!!!!

Heilt spesiell sa...

Fantastisk nydelig!Og du syr bare så pent!Min sy-guru!! De gule elefantene er virkelig flotte med "bare" hvitt til!

Strömming sa...

Vilken härlig beställning! :D

Helena sa...

Superfint! Det gula elefanttyget är så fint.

Karin sa...

Soligt så det förslår. Väldigt fint blev det!

Doris_Assar sa...

Jättefint, så kul med dockmatchningen! Håller med om att det blir snyggare med kantband på filt! Jag har en filt som ligger och väntar på (manuell) kantbandning och det är ett projekt som jag ständigt skjuter upp ;-)

LillaBarn sa...

Vad fint! Och vad kul med matchande dockkläder. Syr du även dem på overlockern? Jag har precis fått en av mannen, men får inte riktigt till pilliga saker, eller snäva böjar... Inte utan att det blir bubbligt eller att jag syr fast fel bitar och skär av mitt i plagget...

Gunnhild sa...

Dette settet var bra fint!!

ser at du selger til en butikk på oppdal?? jeg bor i nærheten, så da har jeg jo sett ting du har laga før..uten at jeg viste det!!

jeg har lagt deg til blogglista mi, om det er ok for deg!

gunnhild

SiriR sa...

Kjempefint sett, storesøster blir nok glad for å få matchende klær til dokka!

Ninne sa...

ÅH! Hurra vad fint! (fast det visste jag ju att det skulle bli) Jag skickar bilder sen!

od Andulky sa...

Somrigt och underbart!

Nobelle sa...

Ser jättefint ut! Blir så proffsigt resultat när det är dubbelstickade sömmar.

Anonym sa...

Åh, va fina grejer! Du verkar så generös, lägger till lite extra bonusar här och där - mysigt :)

Strumpetossa sa...

Vilket härligt set!

Thea sa...

Gud så härligt!! FAntaswtiskt fint med det gula och vita. Och klart dockkläderna kommer att uppskattas!

OttoPippi sa...

Jättehärligt!

Jag har en liten undran: Hur stickar du ned sömmarna i jersey? Vilken maskin och söm använder du?

Jes sa...

Vilket härligt välkomst kit!!! De gula elefanterna är så fina. Dock läderna blev ju bara för härliga :)

perlemor sa...

Nydelig sett du har laget, det var til å blii riktig så glad av å se:) Ser også at jeg virkelig har behov for en CoverPro maskin, sømmene dine ser perfekte ut, og bare sy med en overlock kan ikke sammenlignes...

Gekko sa...

Tack! :-)

LillaBarn: grattis till overlock! Det gör ju sån skillnad men vissa moment går bättre efter att man tränat ett tag tror jag! Jag syr även dockkläderna på overlocken.

Ninne: vad kul att det gillades! Ser fram emot att få se bilder, fr.a av lill* underverket!!

Gunnhild: nei men så hyggelig! Det er visst litt utplukket i butikken nå men det er jo så mye annet fint og bra der da :-)

Ottopippi: det beror lite på vilka sömmar och tyger det är. Här har jag använt vanlig raksöm, andra gånger tar jag coverpro. Jag brukar ta en provlapp, sy ihop med overlocken i samma trådriktning som där stickningen ska vara, Sen stickar jag ner sömsmånen i provbiten. Bubblar det sig så går det inte, då tar jag coverproen. Vill jag ha dekorsömmar så tar jag avigsidan av coverproens dubbel- eller trippelsöm. Långt svar... :-D

OttoPippi sa...

Tack för svar Gekko!!! Det är just det att man är live nervös för att det skall bubbla sig med abnlig raksöm.....

Gekko sa...

Precis! Jag känner igen det! I de grövre interlockerna går det ju utan problem, fast jag har kanske 2,7 i stygnlängd, kortare vågar jag inte. I en viskosjersey eller tunn singeljersey är det nog inte att tänka på, där är ju coverpro så mycket bättre!

The pyssler sa...

Hejsan!
Verkligen jättefina grejer. Tänkte bara fråga ang dubbelsömmarna du har på bodyn..är de sydda med en overlockmaskin eller på en vanlig maskin och sitter sömmen som är på baksidan ihop med dubbelsömmen?

Mvh Mirre

Gekko sa...

The pyssler: dubbelsömmarna är sydda med en täcksömsmaskin, coverpro. Den syr parallella sömmar på rätsidan och en sorts snygg avancerad sicksack på avigsidan. Så de sitter ihop. Man kan göra en variant av det med tvillingnål på en vanlig maskin men det blir inte lika snyggt eller elastiskt tyvärr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no