onsdag 29. august 2007

Bästa hoodien så långt!



När jag sydde gröna hoodien fick jag precis tyg över till att göra en till hoodie fast i storlek 68. Nu är det så att jag har en beställning liggande på en hoodie i den storleken, men vi har inte kommit överens om färg än. Sen föddes det en flicka i maj här i trakten som inte fått någon välkommen-till-världenpresent än. Så när jag hade lite tid över att starta ett projekt så bidde det denna gröna hoodie med guldglittrande band. Om färgerna inte känns rätt för beställaren så får det bli en present till flickan.

Mönstret är lite modifierat och jag tycker att det bara blir bättre och bättre. Det känns som att jag kommit rätt med huvan nu och jag är väldigt nöjd med overlocksömmarna. Fållarna är upplagda med fuskoverlocken och jag har gjort stickningar i mittsömmen i huvan, ärmsömmarna samt axelsömmarna. Namnlappen fick sitta i sömmen mellan huvan och framstycket.

Det enda tråkiga nu är att min gröna fleece tagit slut. Den är så underbart mjuk och följsam och känns perfekt att använda på babykläder. Jag får försöka få tag på mer!

Mönster: Samma som på höst in da hood, fast rätt så modifierat. Nu känns det som att jag hamnat rätt! Storlek 68.
Material: Limegrön fleece från Stoff och Stil, guldskimrande elastiska band, finns på t.ex MG Tyger och Calletex i Örebro.
Glädjesmoment: Att jag fått arbeta fram mönstret så att det bara känns bättre och bättre för varje gång.

10 kommentarer:

Cecilia sa...

Tjusig :) Den är ju så kul att sy och fleece är ett bra material.

Synd bara att det är så svårt att hitta andra färger än rött, marin, och höstlika färger. Inget ont om dem men det är ju kul med annat också :)

SNUX sa...

Lekker! Kjempegøy at du utvikler den og at den blir finere og finere.

Jes sa...

Vilken fin, härlig färg. Måste ta och köpa hem lite fleece!!! Har du testat att sy flatlocksömmar på maskinen? De borde väll oxå kunna funka istället för fuskoverlocken, en fundering från min sida bara.

Klockarbarn sa...

Så fina de är dina hoodisar. Gud så produktiv du är. Själv orkar jag inget just nu fast att jag köpt en ny overlock (säkert 2 månader sen) och den är inte ens uppackad ur kartongen eller ens provkörd. Ja ja, det kommer väl förr eller senare lite inspiration.

Thea sa...

De är så fina, dina hoodies. Visst är det kul att vidareutveckla sina "produkter"? Det är ju extra skoj när man som du gjort mönstet själv.

Gekko sa...

Tack för alla snälla kommentarer!

Klockarbarn, vad är det jag hör? En ouppackad overlock? Du är väl inte sjuk? Nu blir jag nästan orolig!

Jes, jag tycker faktiskt att fuskoverlocken blir bra på just fleecen, men annars hade ju flatlocken varit ett alternativ. Testade den lite häromdagen men har inte riktigt blivit kompis med den än.

Anonym sa...

Ser jättefin ut (som vanligt :))! Blir helt imponerad av din produktivitet, gravid och allt!

Anonym sa...

wow, snygg! älskar verkligen tyget och modellen. Ska nog försöka rita en omlott jag med. Blev inte nöjd med den jag sydde men knappar.
Måste bara köpa vintertyger har nästan bara tunna bommulstyger hemma.

Anonym sa...

Om man inte vill behöva betala så mycket för fleecetyger så kan man köpa fleece filtar, rusta, jysk och ica maxi brukar alltid ha jätte billiga filtar och så finns det ju alla möjliga färger och mönster...

Gekko sa...

Tack för tipset anonym!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no