torsdag 16. august 2007

Höst in da hood




I söndags satt jag och funderade på vad jag skulle påbörja för projekt. Det riktigt spöregnade ute, det blåste och var mörkt. Jag fick en riktig höstkänsla. Så då kom jag på att Gullklumpen behöver en varm och skön hoodie i fleece. Vi hade en sånn förra vintern från KikKid och använde den flitigt. I mina gömmor låg givetvis en bit brun fleece så då var det ju bara att sätta igång. Mönstret ritade jag själv med lite inspiration från andra mönster.

De flesta sömmarna är dekorstickade från utsidan med min fuskoverlocksöm vilket blev snyggt i fleecen. Även fållarna är sydda med denna söm. Min nya namnlapp sitter i huvsömmen fram. Som knytband har jag använt elastiska band med en skåra i mitten. Det är av typen glänsigt på ena sidan och matt på andra. Denna gången valde jag att använda den matta sidan men det är samma band som jag använde på orangea velourtunikan. Bandet är påsytt med elastisk rätsöm, först med en hjälpstickning genom jackan och bandets baksida och sen med riktiga stickningen genom alla tre lagren. Jag sträckte bandet lite då jag sydde på huvdelen. Jackan knyts på båda sidorna, på precis samma sätt som velourtunikan nämnt ovan och turkosa omlottröjan.

Mönster: Eget med inspiration från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år", Ottobre Design 4/07, samt förra höstens KikKidtröja. Storlek 80 men känns stor i storleken.
Material: Brun fleece från Stoff och Stil, bruna elastiska band, finns på t.ex MG Tyger och Calletex i Örebro.
Glädjesmoment: För en brokdel av priset har jag återskapat förra hösten och vinterns stora favorithoodie, fast min är billigare och helt enkelt min!

18 kommentarer:

Maria sa...

Vilken gulleplutt till tjej, hon ser lite ut som Rödluvan i sin nya fina hoodie! :)

Thea sa...

Heeeeej! Den var inte illa!! Vilken jättefin. Knyts den bara där uppe? Gillar verkligen den bruna fleecen.

Får säga att du är rätt produktiov själv också!

Gekko sa...

Tack! Ja, den knyts bara där uppe, fast på båda sidor givetvis. Vet att de nyare KikKidomlotterna har två fästpunkter men jag tycker inte att det behövs. Jag är verkligen jätteglad för den, blev precis som jag hade tänkt mig:-)

Cecilia sa...

Tänkte KikKid, och så ser jag att det var din inspiration. Superfin, jag har funderat på något liknande. Svårt?

Carolina sa...

Superfin! Och grattis till den komande tillökningen.

Anonym sa...

Hej! Underbart projekt. Vilken snygg jacka. Fleec är ett så härligt material. Måste oxå komma på något att sy i det, gärna något med stor luva. Luvor är så söta.

Hanna sa...

Superfint! Å, något sådant blev jag sugen på att sy till min bebis! Tack för inspirationen!

malin sa...

Grymt snygg! Jag vill också göra en! Men det såg lite klurigt ut...

Gekko sa...

Tack återigen! Blir så glad över all positiv feedback! Den är inte alls så klurig tycker jag. Och huvan var mycket enklare än jag trodde.

Maria sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Maria sa...

Råkade se det här broderiet på en handarbetssida: http://www.hemflit.com/merinfo.php?id=6769&PHPSESSID=ae74e6c2dee8daaa9e7bbb4fef2c401b
Skulle man kunna säga att de påminner om varandra, lika söta!

Anonym sa...

Jättefin hoodie och vilken produktion du har kommit i gång med. Önskar att jag hade lite av din energi.
/Klockarbarn

Systickan sa...

Jättefin - en så'n vill jag oxå försöka att göra!!!

Cecilia sa...

Kommer du ihåg vilken materialblandning det var i er KikKid? På lappen i vår jacka står det 20 procent polyester och 80 procent katoen, vad är det för tyg? Mjukt som bara den är det ju.

Gekko sa...

Vad kul med alla kommentarer!

Katoen har jag ingen aning om alls! Aldrig hötr talas om det. Sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla upp vad det var i vår men det borde ju vara det samma. Ska kika när jag kommer hem. Grymt skönt tyg iaf!

Tyrvi sa...

Åh vad fin! Sån vill jag också sy! Fast min 2½ åring vill bara ha sin munkjacka, så det får nog bli till bebisen nästa sommar när den förhoppningsvis sitter fint i vagnen :-)

Anonym sa...

Var köper du det elastiska kantbandet? Har letat efter det på S&S men hittar det ej. Tacksam för tips!

Anonym sa...

Sorry, såg sen var du köpt dem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no