mandag 20. august 2007

Ny hoodie - nu overlockad


Jenny som jag träffade i ett bröllop i somras undrade om jag vill göra en byteshandel med henne. "Läskigt!" var första tanken som slog mig. Jag har sett hennes alster och hon är grym! Men varför inte egentligen? Nu har jag iallafall sytt en hoodie i brun fleece till hennes sötnos av en dotter.

Det som skiljer denna hoodien från den förra är att alla ihopsyande sömmar är overlockade med nya maskinen. (Det är så roligt!) Och sen har jag flyttat namnlappen, denna gång är den fäst under kantbandet på framflärpen. Kantbandethar jag fäst med enbart en stickning, fast jag använde tvillingnål. Får fundera lite på vilket som är bäst av det och elastisk rätsöm. Tror nästan det får bli sistnämnda. Jag sträckte lite mer på kantbandet när jag sydde fast det. Fållarna är som förra gången sydda med fuskoverlocken på vanliga symaskinen.

Mönster: Samma som på höst in da hood, dvs eget med inspiration från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år", Ottobre Design 4/07, samt förra höstens KikKidtröja. Storlek 86.
Material: Brun fleece från Stoff och Stil, bruna elastiska band, finns på t.ex MG Tyger och Calletex i Örebro.
Glädjesmoment: Att få sy till någon annan som verkar uppskatta det jag gör trots att hon själv är så himla duktig!
Läskigt: Jag tror ju att den kommer synas i sömmerna, och det är ett par ställen som det syns att jag är nybörjare med overlocken. Det har nog ingen betydning för funktionen men jag vill ju att det ska vara perfekt!

12 kommentarer:

malin sa...

Den är bara sååå snygg!

Thea sa...

Gecko, den är supersnygg!!! Jätteproffsigt! Å, jag vill också göra en sån. Visst är det kul med overlocken?! Blir den kvar efter lånet, tro?!

Anonym sa...

Jättefin och härlig modell.
Jag har precis köpt en huskylock 910. Det är så roligt!!! men jag har bara haft den några dagar så jag har inte riktigt kommit in i något projekt. Såg härligt ut att sy i fleec. Ska nog testa det.

Jes sa...

Vilken fin, hon kommer att bli jättenöjd. När får du janomen att provköra?

Gekko sa...

Tackar!

Thea, någon overlock kommer vara kvar, sen om det blir att jag köper hennes eller ev köper en egen senare det får framtiden visa. Utan ska jag inte vara:-D

Lucia, vad bra. Då kanske vi kan tipsa och stödja varandra nu i dessa turbulenta tider!! ;-)

Jes, som det ser ut nu så avvaktar jag lite med Janomeprovkörningen. Jag får ju låna Huskylocken på obestämd tid. Men det är klart, jag går i allvarliga CoverProköptankar! Nu har jag ju iallafall tillfälligt sparat overlockpengarna...

Jes sa...

Jag kommer nog innom SNAR framtid beställa overlock + coverlock från affären i england. Jag vill ha en overlock NUUUU. Du får höra av dig om du vill beställa coverlocken samtidigt, det kan ju hända att man får mer rabatt om man köper 3 maskiner samtidigt.

Jes sa...

Föresten har du upptäckt något negativt med 910, bör man revidera om sitt beslut att köpa en Janome (vet att du inte testat den ännu) Är den svår träd som jag läst att de flesta Husqvarna är

Gekko sa...

Oj, jag ska fundera seriöst på CoverPro. Du kan väl höra av dig innan du skickar beställningen?

Jag har inget negativt att säga om Huskylocken. Tycker inte att den är så himla svårträdd, det är enkelt att följa trädningsschemat. Däremot har det blivit fel ett par gånger men det är ju om jag har slarvat. Det är ju display på den vilket kan kännas smidigt men man måste ju ändå ändra manuellt själv så jag vet inte hur mycket det ger extra. Huskylocken är ju endel dyrare!

Jes sa...

G hälsar vi ska ta en kaffe och mandelskorpa med choklad & chili smak som P bakat. Roligt att "live" blogga så här :). Då kommer nog ringa i slutet av veckan;)

Gekko sa...

Åh vad gott det låter! Du kan väl inte cyberskicka en skorpa hit vad?? Yummie! Jag fattade inte att G var där nu, hälsa både G och P från O och mig!

mia sa...

Hej Tjejen! tänka att jag hitta hit:) Tack så jätte mycket för byxorna,har inte provat dem än men i morgon ska hon få ha dem till dagis! Å du.... skit snygg Hood!
kram på er.

Gekko sa...

Hoppas de passar Mia!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no