mandag 13. august 2007

Kimono igen



Kompisernas dotter F fyller ett år och har samtidigt namnfest, det tål att firas! Jag kunde tyvärr inte gå men familjen delade på sig så sambon tog med sig Gullklumpen till Göteborg och firade den stora dagen. Som present fick F denna nysydda kimono i samma stil som den jag sydde för ett par veckor sedan. Jag har försökt att minska ner storleken lite, hoppas att ettåringen inte drunknar i den.

Mönster: Omarbetad mönster på omlottblus från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år", storlek 84 och förminskat.
Material: Ljust rosa (åt det lila hållet) bomullstyg med vita blommor som är lite fördjupade i tyget. Köpt på Ohlssons Tyger på sommarrea, 29:-/m. Knytbanden är vita satinband som fanns i gömmorna.
Glädjesmoment: Att få sy en present (fast det är alltid lite läskigt, man undrar ju alltid om den kommer uppskattas)
Till nästa gång: Jag sydde ihop ärmerna innan jag fållade. Jag tycker att det hör till stilen att det skall vara ett brett slag på ärmerna och det blev krångligt att få snyggt när armen redan var ihopsydd.
Svårt: Att stryka raka kanter på tyget då blommorna har ett annat djup än övriga tyget.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket uppskattad, hälsar ettåringens mamma! Något stor ännu, men den blir helt klart finaste kalasblusen i höst.

Gekko sa...

Vad roligt! Hoppas få se en bild på henne i den så småningom:-)

Thea sa...

Jättefin! Du har verkligen fått en fin idé när det gäller dina härliga kimonos!

Tyrvi sa...

En till finfin kimono! Jag tänkte sy några omlottblusar till bebisen av gamla tyger jag har liggande och när jag ser dina tänker jag att bomullstyg med satinkantband kanske blir som finkläder :-)

Jo, det är en Prym Vario. Hoppas jag blir lika lycklig :-) Tidigare har jag fått ångest över varje tryckknapp efter att ha förstört ett par plagg med de snordyra tryckknapparna. Men vet du om man kan köpa storpack någonstans och spara någon krona? För när det nu blir av att börja trycka istället för att banka...

Bilder kanske kommer ikväll om jag orkar...

Gekko sa...

Tack Thea!

Jag vet tyvärr inte var man får köpt storpack, har letat lite på nätet utan att hitta. Kan tipsa om att Stoff och Stils tryckknappar är precis för små till att de funkar med Pryms adapter till tången:-( Jag hade en förpackning hemma så jag var tvungen att testa... Om du hittar någonstans får du gärna tipsa mig! Så gör jag det samma till dig! Visst ska det bli kul att sy pyttekläder? Vågar inte börja riktigt än men har lite planer...

Edyta Nyman sa...

Hej

Vill bara säga att jag gillar dina alster.

Ha en bra dag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no